Troben a l’Hermitage de Sant Petersburg un copó que va pertànyer al comte Pere II d’Urgell | Patrimoni Cultural. Generalitat de Catalunya

Actualitat

Detall del receptacle del copó barceloní / The State Hermitage Museum

Troben a l’Hermitage de Sant Petersburg un copó que va pertànyer al comte Pere II d’Urgell

16.02.2016

Es tracta d’una peça inèdita en la bibliografia catalana i hispana

El conservador del Museu de Lleida, Alberto Velasco, i el professor d’Història de l’Art Antic i Medieval de la Universitat de Lleida Francesc Fité han localitzat a l’Hermitage de Sant Petersburg, a Rússia, un copó que havia estat propietat del comte Pere II d’Urgell, un dels grans promotors artístics catalans del segle XIV. La peça és, juntament amb un portapau que el mateix compte va donar al monestir de Sixena, a Osca, l’únic testimoni de l’important conjunt d’objectes preciosos que van ser propietat de Pere II i Margarida de Monferrato i que van regalar a diferents parròquies.

Es tracta d’un copó d’orfebreria excepcional que va ser realitzat a Barcelona, tal i com revela el característic punxó on es pot llegir el nom de la ciutat. A més, la seva tipologia és l’habitual dels copons catalans dels segles XIV i XV, típica dels obradors barcelonins: hi destaquen els característics dos braços serpentejants que es rematen amb dos àngels.

Reconegut gràcies a l’escut de la base

El copó, que aquests dies es pot veure exposat a l’Hermitage d’Amsterdam dins la mostra ‘Spanish Masters from the Hermitage. The World of El Greco, Ribera, Zurbarán, Velázquez, Murillo & Goya’, es troba en un estat de conservació excepcional.  Fa 52 centímetres d’alçada, és de plata sobredaurada i està estructurat en tres parts: la base, un eix i un receptacle eucarístic hexagonal.

L’escut del comptat d’Urgell i la doble heràldica del compte Pere es troben a la base, decorada amb esmalts translúcids. El copó va poder ser reconegut gràcies a aquests escuts d’armes, que els comtes d’Urgell feien reproduir als objectes que adquirien o intercanviaven per a què restessin sempre lligats a la seva figura.

Una peça inèdita en la bibliografia hispana

Fins al moment no es tenia constància del copó en la bibliografia catalana i hispana. Si que havia estat catalogada per l’Hermitage, on va ser transferida l’any 1925, com a peça de procedència catalana, però no s’havia relacionat amb el compte Pere II.