Activitats

Castell de Cardona
La vida dins d’un castell
Quan?

Tot l'any

On?

Castell de Cardona

La visita didàctica que proposem als Cicles Mitjà Superior de Primària pretén interpretar el Castell de Cardona des de la seva gènesi fins a l’arribada de l’època moderna. Encaixa de ple amb el currículum que es treballa a l’aula en aquests nivells educatius.

Tot l'any

A través de l’itinerari guiat pel conjunt es fa una ressenya del marc polític en el qual es construeix la fortalesa: el conflicte entre l’imperi carolingi i l’imperi musulmà (Al-Àndalus). Pujant dalt la Torre de l’Homenatge, s’entén clarament la situació de la Catalunya Central i Cardona, zona de frontera (la Marca Hispànica) i es visualitzen els elements físics que la definien (riu Cardener, Pirineus i terres del sud).

Alhora entendran què és un castell, quins són els elements estructurals bàsics, qui hi residia i quins eren els grups socials que conformaven l’Edat Mitjana: noblesa, clergat i poble. Tanmateix aprendran quins eren els valors que representava cada estament social: el poder, el culte i el treball les relacions que s’establien entre els 3 grups socials dins el mateix recinte del castell. La visita didàctica permet descobrir qui eren els rics i poderosos Senyors de Cardona. Qui eren, on i com vivien, a què es dedicaven i perquè van assolir un poder econòmic excepcional.

L’alumnat aprendrà a identificar els elements constructius bàsics d’un castell com són: Torre Mestra, muralles, edificis residencials, serveis (cisternes d’aigua i abeuradors), patis comuns, i recinte religiós (claustre, hort , refetor comunitari, palau de l’abat i església).

Un dels punts claus de la visita didàctica transcorre a l’interior de la magnífica església – Col·legiata romànica de Sant Vicenç de Cardona (s-XI), considerada com un dels exemples d’art romànic més importants d’Europa. A l’interior del temple té lloc una activitat didàctica a manera de teatralització anomenada “La construcció de l’església romànica de Sant Vicenç de Cardona”. A través de 5 personatges: el vescomte de Cardona Bremon, l’abat Oliba, l’arquitecte italià fictici Joan Llombard, la pagesa Martina i l’alcalde d’una fictícia vila forana (que interpretaran 5 alumnes degudament caracteritzats), es planteja un joc de rol on es representarà com es va gestar la idea de construir l’església romànica de Sant Vicenç del Castell de Cardona, quina va ser la motivació i quins actors hi van intervenir. Descobriran com es va arribar a construir el temple i quins ens van ser els principals artífexs. A través d’una maqueta a escala real del temple, l’alumnat coneixerà el simbolisme bàsic del temple i les característiques que el fan realment excepcional. La visita està dissenyada i adaptada perfectament al nivell curricular de l’alumnat.

Recomanacions per a l’etapa de represa i «nova normalitat» per a la realització d’activitats educatives i activitats dinamitzades.

Logo

© Departament de Cultura 2018 Agència Catalana del Patrimoni Cultural