activitats educatives

Castell de Cardona
El Castell de Cardona a través dels sentits
Quan?

Tot l'any

On?

Castell de Cardona

La visita didàctica consisteix en descobrir l’imponent Castell de Cardona a través dels 5 sentits bàsics. Amb l’ajuda d’un guia-intèrpret i amb dossier didàctic, l’alumnat coneixerà els orígens de la fortalesa de Cardona que es remunten al segle X.

Tot l'any

La visita s’inicia als peus de la Torre Mestra, l’element més simbòlic del Castell, coneguda com la “Torre de la Minyona”, per la llegenda que l’acompanya. Allà s’explicaran els orígens del Castell, quan, perquè i com es va construir. Amb l’ajuda del dossier i les il·lustracions entendran perfectament que Cardona fou zona de frontera entre dos mons: el cristià i el musulmà. Tot seguit pujaran dalt de la Torre on començaran a treballar els sentits.

A través de la vista podran identificar els elements bàsics del paisatge: habitatges, bosc, conreus, muntanya de sal i les muntanyes dels Pirineus. Dins de la Torre, asseguts apreciaran els olors de l’espai, el silenci i la frescor. Allà s’explicarà a manera de conte la llegenda d’amor entre la princesa cristiana Adalés i el príncep musulmà Abdalà.

Tot seguit començarà un recorregut pels patis del Castell, el Claustre i els espais oberts. Un dels punts claus de la visita didàctica transcorre a l’interior de la magnífica església – Col·legiata romànica de Sant Vicenç de Cardona (s-XI), considerada com un dels exemples d’art romànic més importants d’Europa.

L’alumnat haurà d’omplir un dossier on treballarà tots els sentits. Caldrà identificar si l’espai és gran o petit, si l’església és alta (té unes dimensions excepcionals) o baixa, si fa fred o calor, quin són els colors predominants, quines olors ensumen, podran comprovar el tacte de la pedra, en contrast amb el forjat de metall de les reixes i l’alabastre i marbre dels panteons dels nobles.

Hauran d’identificar els sons del lloc i valorar el silenci com a element bàsic d’un lloc espiritual, de culte. A través de l’encens viatjaran en el temps per situar-se en l’època que els nobles assistien a la missa i l’abat la impartia des de l’altar. En el dossier didàctic tindran una il·lustració de l’església i hauran d’identificar 3 espais claus: l’altar, la tribuna i la nau central. Tanmateix coneixeran a diversos personatges que vivien al Castell: un noble, un religiós, un cavaller, una pagesa, dos músics i el rei. L’activitat didàctica es completa amb exercicis del dossier que podran completar a l’aula, un cop tornin a escola.

La visita està dissenyada i adaptada perfectament al nivell curricular de l’alumnat.

Recomanacions per a l’etapa de represa i «nova normalitat» per a la realització d’activitats educatives i activitats dinamitzades.

Logo

accessibilitat | avis legal i privacitat | política de galetes | © Departament de Cultura 2018 Agència Catalana del Patrimoni Cultural