Dora García | Patrimoni Cultural. Generalitat de Catalunya

Títol: Maria Madgalena, 2022

Data: 30 d'octubre


El Monestir de Santes Creus, fundat el 1160, reflecteix el model canònic dels monestirs del Císter, juntament amb Santa Maria de Vallbona i Poblet. Les tombes de Pere el Gran i Jaume II el Just i Blanca d'Anjou, es troben al monestir en dos mausoleus gòtics al costat de l’altar major.

L’obra de Dora García (Valladolid, 1965) se centra en l’exploració la relació entre comunitat i individus i investiga les posicions marginals i les formes de solidaritat entre minories. En aquest sentit, la figura de les dones centra bona part dels seus interessos. La proposta de treballar al Reial Monestir de Santes Creus deriva d’una sèrie d’imatges i representacions que es troben al monestir, i que paradoxalment, ressalten la presència femenina en un monestir cistercenc de monjos benedictins: un altar de Maria Magdalena, capitells del claustre amb l’expulsió del paradís o la figura d’una sirena, la tomba de la germana d’un abat, les tombes de monges i la tomba de Blanca d’Anjou i la seva mòmia (que va ser llançada en un pou i recuperada).

La seva intervenció es va presentar el 30 d’octubre a Santes Creus i consta de 5 cartel·les manuscrites. Titulada María Magdalena, l’artista explica una història de ficció en episodis que imagina a Maria Magdalena com la fundadora de la cristiandat. Segons es desprèn del Nou Testament i de diversos evangelis apòcrifs, Maria Magdalena era una distingida deixeble de Jesús de Natzaret i és des d’una perspectiva força singular que Dora García s’aproxima de la seva figura. La seva intervenció es podrà visitar fins a finals de 2022. 

 
 
 

 

Cartel·les

  
 




Traducció de les cartel·les