Preguntes freqüents | Patrimoni Cultural. Generalitat de Catalunya

Els ulls de la història. L’experiència didàctica és gratuït?

Sí, és un recurs educatiu totalment gratuït per als centres de secundària de Catalunya.

Quins monuments treballa Els ulls de la història. L'experiència didàctica?

La Roca dels Moros (el Cogul, les Garrigues) - Disponible
La cartoixa d’Escaladei (Escaladei, el Priorat) - Disponible
El romànic de la Vall de Boí (l’Alta Ribagorça) - Disponible
El castell de Miravet (Ribera d'Ebre) - A partir del segon trimestre

Com podem participar en la convocatòria d’Els ulls de la història. L’experiència didàctica?

Podeu enviar un formulari amb la vostra proposta de projecte educatiu a través d’aquest enllaç.

Tingueu en compte que l’experiència suposa la instal·lació d’una sala immersiva gran al vostre centre. Des de l’equip tècnic caldrà   que ens assegurem que el centre educatiu el pugui acollir. Per aquesta raó, és essencial que aporteu el màxim d’informació sobre els criteris tècnics i logístics, que trobareu al formulari

Trobareu tota la informació sobre el funcionament de l'experiència aquí i podeu consultar el dossier de projecte aquí.

Si només volem fer la sessió de realitat virtual, podem sol·licitar aquesta proposta?

No. La proposta està dissenyada per ser una situació d’aprenentatge. Els continguts previs són igual de rellevants que l’experiència de RV. Per aquesta raó prioritzarem els centres compromesos amb l’aplicació de la situació d’aprenentatge. 

Quines característiques ha de tenir el nostre centre per rebre l’experiència didàctica?

El centre ha de disposar d’un espai tancat, diàfan (sense cap columna al mig), amb el terra anivellat i d’un material dur (no sorra o similars). 
L’espai útil de la sala ha d’ocupar un mínim de 6,5 × 8,5 m, sense que hi hagi cap element que sobresurti, com espatlleres o columnes. Ha de ser totalment diàfan, perquè hi puguin cabre les parets rectangulars que constitueixen el dispositiu.
És imprescindible que l’espai on es desenvoluparà romangui tancat amb clau sempre que no estigui en ús. Cal tenir en compte que aquesta instal·lació està composta per peces altament sensibles i de gran valor, difícils de substituir i que han de desplaçar-se a diversos centres al llarg dels mesos vinents. Per aquest motiu, us demanem que informeu tots els docents sobre els horaris de l’activitat, per tal d’evitar sessions imprevistes o usos no pactats de la sala.
En cas que els requisits que s’indiquen al formulari tècnic no es compleixin o les condicions no s’ajustin al que s’ha declarat anteriorment, Els ulls de la història es reserva el dret de cancel·lar el muntatge i, per tant, l’activitat.  

Què passarà al nostre centre quan es confirmi la data d’Els ulls de la història. L’experiència didàctica?

Tan aviat com es confirmin les dates en què rebreu la sala immersiva al vostre centre, l’equip de mediació us farà arribar la Guia de la situació d’aprenentatge. Aquesta guia ofereix tot el que cal per aplicar la SA al vostre centre. 
El dilluns de la setmana acordada es farà el muntatge de la sala immersiva. El desmuntatge es farà, normalment, el divendres.

Cal tenir en compte que l’experiència de realitat virtual té una durada de 60 minuts per grup. Comença amb una introducció de l’equip de mediació, continua amb l’experiència de realitat virtual i acaba amb un petit debat. 

A la sessió de realitat virtual, com s’organitzen els grups i qui els ha d’organitzar?

Tot el que té a veure amb la formulació dels torns, els horaris i el nombre d’alumnes de cada subgrup ho designa l’equip de reserves, mentre que de la distribució dels alumnes a cada torn se n’ocupa el centre, un cop l’equip de reserves li ha passat tota la programació.
La responsabilitat que cada grup arribi al torn a l’hora prevista és dels docents. Per això, el seu rol és essencial per a l’èxit de la sessió de realitat virtual.
Recordeu que els torns duren tota la jornada educativa, des de dimarts fins a dijous. 

A la sessió de realitat virtual, com de grans poden ser els grups?
Depenent de la mida del dispositiu; l’aforament màxim dels torns variarà de 9 a 12, fet que pot provocar que no tots els grups classe coincideixin en un mateix torn i que hi hagi subgrups de classes barrejades (per exemple, que en un subgrup de 12 hi hagi 9 alumnes de la classe A i 3 de la classe B).

La sessió de realitat virtual es farà dins l’horari de l’assignatura que lidera la situació d’aprenentatge?


No. Els torns no només es faran durant les classes de la matèria en qüestió (Ciències Socials, Llengua Catalana…), sinó que es distribuiran al llarg de tot el dia, per tal d’aprofitar al màxim el dispositiu i cobrir tots els alumnes participants.

Quin és el rol dels docents durant la sessió de realitat virtual?

Durant l’activitat sempre hi ha d’haver un docent acompanyant que vigili i moderi cada subgrup juntament amb l’equip de mediació d’Els ulls de la història. Si un subgrup no arriba a l’aforament màxim, el docent acompanyant també pot participar en l’experiència immersiva, amb la condició que, si se’l necessita, pugui sortir de l’espai immersiu en qualsevol moment (simplement, traient-se les ulleres).


Sol·licita l'experiència didàctica