
Capitulacions signades entre Galceran Galceran de Pinós i de Fenollet, vescomte d’Illa i Canet, i el governador francès del Rosselló i la Cerdanya i lloctinent general del rey de França al Principat de Catalunya, Tanguy del Castell

Nomenament, per part de l’emperador Carles V, del noble Onofre de Boixadors, procurador general del Ducat de Montblanc amb caràcter vitalici.

Privilegi atorgat pel rei Joan II d’Aragó a favor de Francesc de Verntallat, conseller i capità reial, amb el qual li concedeix la dignitat de noble i el títol de vescomte d’Hostoles (1474, octubre, 23. Barcelona)

Arbre Genealògic de la nissaga dels Santcliment

Dietari del trienni dels diputats del General de Catalunya Nicolau Pujades, Marc Desllor i Jaume Francesc de Santceloni.

Llibre de Crims

Llibre del Cònsol de Mar de Girona

Lletra de canvi italiana

Xifrat general de la correspondència entre el rei Felip II, el Consell Reial i els virreis de Nàpols i Sicília

Carta de Joan de Beumont, lloctinent d’Enric IV de Castella, Comte de Barcelona, als Capitans de Banyoles.

Venda d’una esclava russa anomenada Margarida atorgada per Francesc Ferrer, mercader de Barcelona, a favor Pere Andreu, català de Sant Feliu de Guíxols. 1432, octubre, 13. Venècia (Rialto)

Contracte d’assegurança pel perill de mort en el moment del part d’una esclava embarassada

Manuscrit 5

Capbreu d’onofre Rialp 14/12/1574 on Miquel Seguer confessa una peça de terra situada a la parròquia de Santa Perpètua al lloc dit Coll de Mollet pertanyent al Mas Gelabert alias Bou en Alou de Montalegre.

Llibre de la Cadena

Primum manuale sive prothocollum testamentorum.

Despeses per la participació del drac de la ciutat de Manresa a la processó en acció de gràcies per la presa de la ciutat de Buda

Llibre de consolat dels fets marítims ara novament corregit y emendat ab algunes declaracions de paraules als màrgens, y de nou afegits al fi alguns capitols, y crides y un privilegi, &c.

Copiador de les cartes de Joan d’Aragó com a lloctinent de Catalunya. «Registro de cartas del conde de Ribagorza» o «Registro de las cartas que el señor conde ha embiado al rey nuestro señor y otras cosas tocantes al estado real» (15.11.1496 – 12.01.1499)

Rebut de la contribució per fogatge de Vimbodí a la coronació del rei Joan I de Catalunya-Aragó
![Butlla Papal. Papa Urbà VIIIè. Llicència per casar-se a Elisabet Vallmajor malgrat el 3er grau de parentiu amb [Joan Galceran].](https://catalunyapaisdarxius.cat/wp-content/uploads/2025/05/ACM70-172-T2-113_001-thumbnail-300x212.jpg)
Butlla Papal. Papa Urbà VIIIè. Llicència per casar-se a Elisabet Vallmajor malgrat el 3er grau de parentiu amb [Joan Galceran].

«Ordinacions fetas y ordenadas per lo il·lustre senyor don Gaspar Berart y de Cortiada, senyor y baró de la baronia del castell, lloch y terme de Esponellà, per lo bon govern y administració de la universitat de dita baronia…» (28.08.1702)

Butlla del Papa Climent VIII

Llibre de la Cort del Batlle Reial de Conesa

Cèdula de la Cort Romana autenticant relíquies

Llibre de Privilegis de Cervera

Manifest dels jueus, en el llibre d’estimes de 1378

Sentència rabínica sobre una discussió per uns béns immobles de la jueria de Lleida entre propietaris jueus de Barcelona.

Llibre del Sindicat remença (1448)

Acord pels preus d’expedició de documents de la notaria de la vila de l’Albi

Usos i costums. El papa Gregori XI confirma els usos i costums de la vila de Tremp per evitar que la població emigri

Arbre genealògic de la família Blondel (França) fins el seu entroncament amb la família Dubús. Segle XVIII

Denúncia de Jaume Moxí, lloctinent del batlle de la vall de Lord, contra Pere Joan Solan, de Coforb, per un rumor amb Gaspar del Graner, de Berga, en terme del castell de Capolat de la vall de Lord inferior

Compravenda de dues peces de terra a Collblanc

Sentència arbitral feta per la Il·lm.. Dª Catharina de Vilanova, priora del monestir d’Alguayre en 12 de novembre 1499. Còpia de 1752

Pàgina de l’antifonari dels segle XVI del monestir de Sant Pere de les Puel·les amb indicacions sobre el cant i la intervenció de les monges cantores

Llibre dels privilegis e altres actes fahents per los honorables cònsols de la Mar de Barcelona.

Rebut de la contribució per fogatge de Vimbodí a la coronació del rei Martí I (Martí l’Humà)

Thomæ Ludovici de Victoria abulensis… : Liber primus : qui missas, psalmos, magnificat ad Virginem Dei Matrem salutationes, aiaque complectitur

L’infant Pere dona permís als habitants de la parròquia de Sant Andreu de Mata per a construir edificacions
![Àpoques de venda de 6 muls i mules lliurades per Joan de les Combes, mercader, del lloc de Sant Irie [Sent Iriès/Saint Yrieix-la-Perche], diòcesi de Llemotges, a 5 pagesos del terme d’Olot i Batet.](https://catalunyapaisdarxius.cat/wp-content/uploads/2025/05/CAT-ACGAX-140-9-T2-8-_001-thumbnail-212x300.jpg)
Àpoques de venda de 6 muls i mules lliurades per Joan de les Combes, mercader, del lloc de Sant Irie [Sent Iriès/Saint Yrieix-la-Perche], diòcesi de Llemotges, a 5 pagesos del terme d’Olot i Batet.

Certificat d’honradesa i valor del soldat Enric de Herrera i Tarsies pel socors que va donar a Lleida

La comunitat de monges del monestir de Sant Pere de les Puel·les, reunides en capítol a la sala capitular del monestir, escull domna Agnès de Corbera com nova abadessa

«Papeles de don Joseph y don Miguel Mas y de Regàs, padre e hijo, coroneles ambos de infantería española por su magestad». 1695-1711.

Fragment d’una crònica de Martin von Troppau,(+1278), Chronicon Pontificum et Imperatorum

Comunicació de Benet XIII a Francesc Climent, nunci apostòlic, de l’excomunicació dels cardenals que triaren a Alexandre V com a papa

Treves de sis mesos signades entre Antoni Boer i Francesc d’Areny

Llicència atorgada per Didac Hurtado de Mendoza i de la Cerda, capità general al principat de Catalunya, als síndics Jaume Bruguera, de Dosrius, i Joan Galceran, de Canyamars

Tractat d’hipiatria

La vila de l’Albi crea un censal a favor de Gerard de Basquerà, de Falset

Llibre de Costums, Privilegis i Ordinacions de la ciutat de Balaguer

Llibre de protocols notarials amb el pantocràtor dibuixat

Memòries d’Honorat de Pallejà (1703-1713)

Instrucció de Felip II a Lluís de Requesens i Zúñiga per tal que exercís bé el càrrec que se li havia confiat de lloctinent del capità general de la mar.

Instruccions i despatxos del rei a Manuel de Sentmenat Oms de Santapau i de Lanuza, ambaixador a la cort de França. 1700-1703

Enfranquiment de part dels impostos municipals a Nicolau Alamany, de la vila d’Embach, a terres alemanyes

Ple del Consell de Puigcerdà sobre el Tractat dels Pirineus

Acords del Consell

Procés a Pau d’Agullana i des Miquel, acusat per la negra Mònica de complicitat en l’enverinament del tresorer Miquel Codina (1567)

ERA QUERIMÒNIA

Noticias generales de Europa venidas a Barcelona por el correo de Francia

Consulta de mestres d’obra i aprovació de la continuació de la Catedral de Girona amb una sola nau

Llibre de capbrevació del lloc de Bonastre, bisbat de Barcelona, fet l’any 1694

Imprès amb les taxes que han de cobrar rectors i regents de les escrivanies de la diòcesi de Tarragona per la seva actuació com a notaris, aprovades per Joan Manuel de Espinosa, arquebisbe de Tarragona

«Capbreu del Monestir de Montalegre, del orde de Cartuxa, rebut en poder de Jacinto Borràs, notari públich de Barcelona, y de Antoni Pau Simon, notari real, habitant en la vila de Mataró, y altres notaris, en lo any 1657».

Testament de Ramon de Terrades, mercader de Vic, que va donar tots els seus béns per fundar un hospital pels pobres. Origen de l’Hospital de la Santa Creu.

Privilegi del rei Pere III en que regula la composició i el funcionament de la Vila de Tàrrega

Llibre de privilegis de la Vila de Gironella

Espècul de la casa dels Sentmenat, barons de Dosrius

Escriptura notarial d’acatament de la sentència arbitral tutelada entre La Pobla de Massaluca i Vilalba dels Arcs

Mezuzà de la casa del Carrer de la Força, n. 15, en el Call jueu de Girona

Capítols matrimonials de Berenguer d’Orís, donzell i senyor del castell d’Orís; amb Blanca, filla de Macià de Brull, senyor del castell de Vallferosa, i de Saurina. 1379, maig, 8.Berga

Carta en forma de lletra reial sobre l’anul·lació del propòsit d’aixecar l’armada contra els turcs, adreçada al virrei de Catalunya Francesc de Borja i d’Aragó, marquès de Llombai (16.03.1540. Madrid)
![Llibre manuscrit de notícies de Catalunya, l'occident europeu i la Cristiandat ordenades alfabèticament. [Segle XVII]](https://catalunyapaisdarxius.cat/wp-content/uploads/2025/07/0909-ANC1-25-T-767_001-thumbnail-199x300.jpg)
Llibre manuscrit de notícies de Catalunya, l’occident europeu i la Cristiandat ordenades alfabèticament. [Segle XVII]

Llibre d’entrades de malalts. 1484-1492

Ordinacions de la Taula de Canvi de Barcelona

Establiments del lloch de Mas de Barberans que ans s’apellava Villa de Santa Maria

Concòrdia entre el bisbe d’Urgell i les universitats de l’Honor de Galliner amb el noble Ramon Roger d’Orcau sobre termes per raó de l’empriu

Carta de Josep Fontanella als consellers de Barcelona

Censal de la Universitat de Miralcamp a favor de Pere Florent Llop, mercader, ciutadà de Lleida de 1583.

Llibre del Consell de la Secuita 1657-1681 (conté pergamí de 1578)

Trasllat de privilegi de 1599 de Gastó de Montcada a la universitat de Canet

Venda de la jurisdicció de Torredembarra per Carles I d’Espanya a Lluís d’Icart, senyor de Torredembarra

Constitució d’una societat per importar teixits des d’Avinyó a Barcelona i València.

El rei Pere el Cerimoniós dicta sentència en el conflicte entre les fires de Tàrrega i Vilagrassa, establint que la fira de Vilagrassa comenci per la festivitat de Tots Sants i duri deu dies, enfranquint durant aquest període a qui n’aporti mercaderies i sota pena de 100 morabatins d’or als mercaders que venguin més enllà d’aquest període firal de deu dies.

Privilegi del rei Joan I de 1395

Fira. El rei Pere el Cerimoniós concedeix a la vila de Tremp fira per Santa Caterina i refira per Sant Vicenç

Francisco de Montcada, comte d’Osona i vescomte de Cabrera i Bas, concedeix a la universitat i parròquies de Santa Maria de Manlleu, Sant Esteve de Vilacetrú i Sant Martí Sescorts que mai no les separarà de la seva jurisdicció

Catalunya sota la protecció del rei Lluís XIII de França

Privilegi de Martí l’Humà en el qual concedeix, a perpetuïtat, el dret de lliure pas pels llocs i les viles de l’Arboç i Vilafranca del Penedès als prohoms i als habitants del castell i el terme de Banyeres del Penedès.

Llibre del Juhí de Prohoms de la vila de Reus

Llibre Verd de Vilafranca

Nupcials entre Esteve Vidal, bracer del lloc de (Gabandugen), del regne de França, habitant però a Foixà, i Coloma (filla d’Antoni Puig, bracer de Sant Martí Vell, i de Caterina).

Llicència del prior de la Gran Cartoixa per a enterrar els contes de Prades dins la cartoixa d’Escaladei. 1333, octubre, Monestir de la Gande Chartreuse (Alps francesos, prop de Grenoble).

Títol de lloctinent de capità general de la mar concedit per Felip II a Lluís de Requesens i Zúñiga, comanador major de Castella i ambaixador a Roma (22/3/1568)

Correspondència entre Estefania de Requesens i Roís de Liori i la seva mare Hipòlita Roís de Liori i de Montcada, comtessa de Palamós (1533-1541)

Trasllat de la validació i firma per part de la reina Maria, dona i lloctinent general d’Alfons V, d’uns capítols fets entre ella i els jurats i prohoms del castell de Masquefa.

Miquel Montserrat Grau, ciutadà honrat de Barcelona, contra Magdalena Terré, vídua del difunt Joaquim Terré i d’Icart. 19.12.1594 – 29.05.1602

Certificat de solteria d’un noi provinent d’Occitània, França, el segle XVI, per poder-se casar

Llibre de notes de Pere Vallès sobre la carnisseria de Sant Cugat.

Decret d’ordenació de catedràtics de l’Estudi General de Lleida

Curiosa Xacara nueva, en que refiere la vida y lastimosa muerte de Dña Inés de Castro, llamada la Garza de Portugal.

Llibres Majors de la Taula de canvi

Contracte pel transport de 3 càrregues de safrà i tres càrregues de pells des de Manresa a París en un termini de 32 dies.

Llibre de jueus
![[Atles nàutic fragmentat de la Mediterrània i de les costes atlàntiques d'Europa i del nord d'Àfrica]](https://catalunyapaisdarxius.cat/wp-content/uploads/2025/05/RM.248429_001-thumbnail-224x300.jpg)
[Atles nàutic fragmentat de la Mediterrània i de les costes atlàntiques d’Europa i del nord d’Àfrica]

Ordinacions dels vedalers d’Ulldemolins

Nupcials entre Magdalena (filla d’Esteve Puig, pagès de Sant Martí Vell, i de Coloma, la seva esposa) i Felip Rei, picapedrer i mestre de cases (fill de Joan Rei, fuster de la parròquia de Pubola).

Llibre del Canaler de 1609 (fragment)
![Indulgències concedides a favor de Gaspar de Llupià, cavaller, Margarida Llupià, Lluís de Centelles i altres personatges de Barcelona [1513-1518]](https://catalunyapaisdarxius.cat/wp-content/uploads/2025/05/ANC1-1087-T-5167_001-thumbnail-300x220.jpg)
Indulgències concedides a favor de Gaspar de Llupià, cavaller, Margarida Llupià, Lluís de Centelles i altres personatges de Barcelona [1513-1518]

Butlla del papa Gregori XIII a la comunitat de preveres de Santa Maria de Castelló d’Empúries.

Capbreu de les baronies de Martorell, Molins de Rei, Santa Creu d’Olorda, Sant Andreu de la Barca i Sant Esteve Sesrovires d’Hipòlita Roís de Liori i de Montcada, comtessa de Palamós, vídua de Lluís de Requesens de Soler.

Portada del manuscrit català del Llibre de les grandeses de Tarragona, de Lluís Pons d’Icard, ca. 1564.

Lleva d’homes de guerra per a Itàlia

Instruccions pera la ensenyansa de minyons. Tomo segon. Escrit per lo Rnt. Baldiri Rexach, prev. y Rr. de la Iglesia parroquial de Sant Martí de Ollés, Bisbat de Gerona

Llibre de comptes de l’obra del pont de Sant Martí, sobre el riu Querol, al límit dels termes de Puigcerdà i Guils de Cerdanya.

Privilegi

PERGAMÍ 1437

Acta de la Cort General de Catalunya celebrada a Cervera el 1359

Capitulacions de Santa Fe acordades entre els Reis Catòlics i Cristòfor Colom sobre el seu projectat viatge a les Índies.

Contracte notarial de construcció del primer orgue de la parròquia d’Arbeca (Arquebisbat de Tarragona), fet dacant del rector de Les Borges Blanques (Diòcesi de Lleida)

Àpoca en concepte de treballs realitzats al castell de Cassà de la Selva

Causa judicial per l’assassinat de Pere Gil, davant el batlle de Pontils Barnat Alió, sota la jurisdicció d’Elisenda de Cervelló.

Concòrdia de la Universitat, preveres i beneficiats, amb Andrea de Fortunato, escultor

Talla de llocs reials de Catalunya

Llibre del Mostassà.

Títol de doctor en Teologia concedit a Victoró Lorida document expedit al Palau apostòlic de Sant Pere del Vaticà sota el Papat d’Alexandre VII.

Capítols del retaule de la Mare de Déu dels Consellers

Crònica del monestir de Sant Pere de les Puel·les

Testament de Pere Monegal de l’any 1561

Inquisitio contra Joana Parés, vídua de França acusada de bruixeria

‘Dietari de la Junta de Braços de Catalunya’ (1640-1641)

Carta de Carles I als consellers de Barcelona

Àpoca de Samuel Astruc Cavaller als jurats de Falset

La vila de les Borges Blanques crea un censal a favor de Gabriel Ballestar, d’Artesa de Lleida

Comptabilitat de dos pregons fets al comtat de Quirra, a Sardenya

Llibre de Consells

«Memorial, dietari y sumari dels actes del patrimoni de la Casa de Icart…» 1543 – 1576

Llibre verd
![Joan [de Baufés], bisbe d'Osca, consagra l'església i altar de Sant Pere [de Salàs de Pallars], per autoritat de Galceran [de Vilanova], bisbe d'Urgell.](https://catalunyapaisdarxius.cat/wp-content/uploads/2025/07/1073-CAT-XXX-BARCELONA-BIBLIOTECA-DE-CATALUNYA-Perg-475-Reg-1948_001-thumbnail-300x74.jpg)
Joan [de Baufés], bisbe d’Osca, consagra l’església i altar de Sant Pere [de Salàs de Pallars], per autoritat de Galceran [de Vilanova], bisbe d’Urgell.

Sentència arbitral de Guadalupe promulgada pel rei Ferran II d’Aragó posant fi al conflicte entre els senyors i els pagesos de remença.

Sentència contra Ramon Ratul, de la vila de Millars, bisbat d’Elna, per la que se’l condemna a ser fustigat, desterrament perpetu de la dita vila i a servir tres anys en les galeres del rei (Millars. 22.10.1603)

Exemplars de la Catedral de Barcelona Vol.3

Llibre major de la Taula de Canvi.

Acta de presència atorgada pel notari Guillem Graner de la prestació de jurament i homenatge de boca i mans de Ferrer Babot al batlle reial de Piera