L’Arxiu Comarcal del Pallars Jussà ofereix visites guiades per als alumnes a partir de cicle mitjà fins a Batxillerat de la mà de l’arxiver. Es tracta de sessions adaptades segons els nivells i les edats, d’una hora de durada, en la que mitjançant un vídeo d’uns 20 minuts, es relata què és un arxiu i la seva missió vers la societat. Complementant aquest vídeo, la visita guiada segueix tots els passos i processos des de que la documentació ingressa a l’arxiu, la seva neteja, la seva classificació, el seu inventari, fins la seva instal·lació definitiva als compactes dels dipòsits d’arxiu, i la posterior consulta per part dels usuaris.
La visita a l’Arxiu Històric de Tarragona s’inicia amb la benvinguda per part del director del centre, que fa una breu introducció sobre l’origen, l’evolució i les funcions de l’arxiu. Seguidament es projecta un audiovisual sobre els tres arxius històrics provincials catalans, en el qual es detallen aspectes d’interès d’aquests centres i es posa de relleu la seva importància per la gestió del patrimoni documental del país.
A continuació, els alumnes poden observar una mostra de documents de diferents fons -de tipus notarial, religiós, senyorial i patrimonial. Aquest conjunt de documents serveixen per introduir l’alumnat en el món de l’escriptura antiga sobre suports com el pergamí i el paper.
A més se’ls parla dels orígens, rutes de transmissió i elaboració dels pergamins i del paper de tina o de fil –en substitució del papir egipci-, de la diferenciació d’ús d’ambdós, de les tintes, dels instruments escripturals, del pautat, de l’escriptura –en llatí i català, amb correccions i ampliacions de text, abreviatures…-, de la funció dels notaris per a l’autenticació, mitjançant la utilització del signum, de les pràctiques de les cancelleries reial i papal –butlles-, dels segells -pendents i de placa-, dels formularis i de la tipologia documental –enfront dels còdexs, amb folis procedents de cantorals i llibres litúrgics reutilitzats en enquadernacions-, de l’ornamentació marginal i de caplletres...
La durada de l'activitat dependrà del grup. No és el mateix un grup d’alumnes d’ESO que un d’estudiants de grau d’Història, per exemple. Amb tot, es procura que la visita no duri més d’una hora o una hora i mitja.
La Masia d’en Cabanyes – Centre d’Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes es posa a disposició de professors/es i alumnes de secundària per a l’acompanyament i assessorament en treballs de síntesi. Història, societat, ciència, manifestacions culturals i artístiques, arquitectura, literatura…aquest espai ofereix la possibilitat d’aprofundir en diferents matèries de manera transversal.
El MUSEU DE TERRASSA proposa aquesta visita per conèixer l'evolució històrica i arquitectònica de les esglésies de Sant Pere de Terrassa. Se centra en aspectes formals i tècnics d'història de l'art i s'expliquen els resultats de les darreres intervencions arqueològiques fetes.
Aquest conjunt monumental constitueix un element excepcional del patrimoni històric i artístic a nivell català. Abasta un període ininterromput des de l'època ibèrica fins a l'actualitat.
Destaquen els testimonis conservats dels edificis de la seu episcopal d'Ègara durant el regne dels visigots (s. IV-VII), les pintures murals alt medievals i romàniques, els retaules gòtics i l'arquitectura de les esglésies de Sant Pere, Sant Miquel i Santa Maria.
Per a grups i/o persones cegues o amb discapacitat visual es pot adaptar la visita a les esglésies de Sant Pere: “La Seu d’Ègara a les teves mans”. El recorregut tàctil permet conèixer la maqueta i tocar alguns elements arquitectònics i decoratius de Santa Maria, Sant Miquel i Sant Pere. L’activitat finalitza amb la manipulació de certs elements arqueològics i reproduccions de peces localitzades en les excavacions arqueològiques al conjunt.
L'activitat s'adreça a l'alumnat de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, universitat, educació d'adults i educació especial.