Cultura incorpora tres nous espais a
Cases Icòniques de Catalunya, la xarxa que agrupa diferents cases museu i altres espais patrimonials oberts al públic: el Palau Moja, a Barcelona; el Castell Monestir d’Escornalbou, a Riudecanyes (Baix Camp) i l’Estudi Taller Carles Fontserè, a Porqueres (Pla de l’Estany), tots tres gestionats des de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural.
Amb aquestes noves incorporacions ja són divuit els membres que formen l’associació, creada al 2018 i que agrupa edificis històrics residencials vinculats a personatges que els van dissenyar o qui hi van viure, distribuïts per tot el territori.
El
Palau Moja, a la Rambla de Barcelona, permet descobrir com vivia l’alta burgesia de la ciutat als segles XVIII i XIX. Els propietaris van ser dos prohoms de la ciutat, que el van convertir en punt de trobada de l’alta societat de l’època. Josep Copons, marquès de Moja, i la seva esposa, Maria Lluïsa Descatllar, en van encarregar la seva construcció a l’arquitecte Josep Mas.
El 1784 es va inaugurar l’edifici, que combinava elements del barroc amb influències del neoclassicisme francès. D’aquesta primera etapa, són destacables el Gran Saló, amb pintures de Francesc Pla “El Vigatà”, i les façanes. Al 1870, el marquès de Comillas, sogre d’Eusebi Güell, va comprar el palau i el va adequar al gust de l’època. Una de les reformes més visibles va ser l’escala d’honor. També daten del moment altres salons de l’immoble. Jacint Verdaguer hi va viure durant 15 anys com a capellà de la família i almoiner.
El Palau Moja, seu de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural i la Direcció General del Patrimoni Cultural, es pot visitar mitjançant
visites guiades gratuïtes amb reserva prèvia, els dissabtes i diumenges del segon i quart cap de setmana de mes.
El
Castell Monestir d’Escornalbou ens endinsa en una època on la burgesia habilita antics edificis històrics per convertir-los en les seves residències. Així, el 1911, Eduard Toda va comprar l’antic monestir de Sant Miquel d’Escornalbou i el va restaurar amb total llibertat.
La visita ens permet conèixer l’ambient d’una casa benestant a principis de segle XX, on es van reunir les principals figures de la Renaixença convidades per Toda. A les diferents estances queden mostres de les col·leccions que havia reunit en els seus viatges. Vicecònsol a Macau, Hong Kong i Shangai, i cònsol a Egipte, aprofità aquestes experiències per conèixer diferents cultures.
Enmig de la peculiar interpretació que Toda va donar a l’antic conjunt, s’entreveuen les restes del monestir, fundat el 1153. Toda va preservar algunes elements com l’església i el claustres, tot i que el va reformar per convertir-lo en un jardí des d’on gaudir d’una de les millors vistes de les comarques de Tarragona.
L’
Estudi Taller Carles Fontseré guarda i mostra una part destacada del llegat d’un dels artistes més representatius del segle XX a Catalunya, Carles Fontserè i Carrió (1916-2007). Artista de dilatada trajectòria va conrear de forma notable diversos camps de les arts com la pintura, el dibuix, l’escriptura i l’escenografia, destacant en els camps del cartellisme, la il·lustració i la fotografia.
L’Estudi Taller és el resultat de la darrera etapa de la vida de Fontserè i ofereix una mostra d’alguns dels quadres de l’artista, objectes personals, llibres i fotografies que permeten a qui el visita conèixer una part del seu univers creatiu. La visita es un recorregut per la vida i obra de l’artista amb la voluntat d’acostar al públic la figura d’un dels artistes clau de la segona meitat del segle XX.
La xarxa de Cases Icòniques de Catalunya ofereix un recorregut d’ampli abast territorial i per diferents èpoques i estils amb la finalitat de promoure el coneixement del patrimoni monumental català, tant de gestió pública com privada. L’associació també vol donar visibilitat a la història i el llegat d’un conjunt divers de personatges destacats de la història del país (arquitectes, músics, artistes plàstics, historiadors, polítics i empresaris), donant a conèixer les seves residències, actualment obertes al públic.