| El 24 de setembre del 1965 va haver-hi una protesta important a la comarca del Garraf coneguda com “La manifestació de les galledes”. El recorregut d’aquesta activitat s’inicia amb l’aproximació a aquest fet històric, continua amb la descoberta del context i acaba amb la creació d’una campanya publicitària per conscienciar sobre la importància de l’estalvi d’aigua. Per a conèixer aquests fets, proposem a l’alumnat una aproximació des de tres perspectives diferents:
Tots aquests àmbits temàtics s’expliquen a partir de retalls de diferents fonts primàries i secundàries que l’alumnat d’ESO ha de classificar en tres galledes diferents, una per a cada tema. Quan l’alumnat està familiaritzat amb el context històric i social dels anys seixanta, l’aproximació als fets concrets de “la manifestació de les galledes” es realitza amb una segona dinamització amb fragments de documents i suport fotogràfic que expliquen la famosa manifestació. Finalment, cada grup ha d’elaborar una campanya publicitària en base a la gestió de l’aigua a la comarca. El contingut de la campanya pot partir dels fets del passat i ser en clau de gènere, ja que les dones foren les protagonistes d’aquella manifestació. |
La Masia d’en Cabanyes – Centre d’Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes es posa a disposició de professors/es i alumnes de secundària per a l’acompanyament i assessorament en treballs de síntesi. Història, societat, ciència, manifestacions culturals i artístiques, arquitectura, literatura…aquest espai ofereix la possibilitat d’aprofundir en diferents matèries de manera transversal.
El Museu del Ferrocarril de Catalunya proposa aquesta visita-taller a l'alumnat d'educació primària.
L’arribada del Ferrocarril a Vilanova, com a d’altres localitats, va ser un fet extraordinari aconseguit, amb més o menys dificultats i entrebancs per alguns homes valents al segle XIX. Amb aquesta activitat podeu conèixer les seves experiències i els elements i vehicles originals adquirits per a la construcció de la línia ferroviària entre Barcelona i Vilanova.
Descobrirem la Masia, els seus espais, i com s’hi vivia, amb un joc constant d’observació i pregunta-resposta, per tal de fer partícips els infants de la mateixa explicació.
Ens trobem a la Masia d’en Cabanyes, una casa on visqué una família benestant durant el segle XIX que feu fortuna gràcies al comerç i exportació de vins i aiguardents. Aquesta família destaca especialment per la seva sensibilitat en les arts i el col·leccionisme: escriptors, traductors, compositors, pintors, matemàtics, etc.
Un cop acabada la visita es proposa una activitat complementària per acabar de comprendre la vida d’abans a través dels Cabanyes, el seu negoci i les seves aficions. Identificarem tot un seguit d’elements vinculats als diferents membres que habitaren la Masia: la ploma del poeta Manuel de Cabanyes, el piano, els llibres del negoci de la vinya i el vi d’en Josep Anton de Cabanyes, les pintures de Joaquim de Cabanyes i Alexandre de Cabanyes, així com elements o objectes propis de la seva vida quotidiana. Aquests objectes els barrejarem amb els moderns, que actualment podem trobar al nostre entorn, i l’alumnat haurà de saber triar quins pertanyen als Cabanyes i quins no, i en el cas dels que són propis de la Masia, en quines estances o espais es troben.
El Museu del Ferrocarril de Catalunya proposa aquesta visita guiada a l'alumnat d'educació infantil, primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, universitaris, educació en el lleure i públic familiar.
Visita guiada per conèixer la col·lecció de vehicles TALGO del Museu. L’aparició de TALGO a la meitat del segle XX va significar una gran importància per al desenvolupament ferroviari en quant a la innovació, el confort, la velocitat, l’estabilitat, etc. La col·lecció de vehicles TALGO del Museu és un altre conjunt important dins els fons del Museu, i que ens ajuden a entendre algunes característiques de l’evolució ferroviària: articulació, adaptació a diferents amples de via, aerodinàmica, etc.
En aquesta visita-taller tractem de fer comprendre als alumnes a través de la pràctica mateixa, les principals característiques de la pintura modernista. Els hi proposem pintar a la manera dels modernistes, utilitzant tècniques que remeten a aquests pintors (Puntillisme, tractament dels colors, la llum...) i realitzarem els temes propis d'aquest moviment (retrars, paisatge, nous avenços...) tot això a partir de l'anàlisi d'obres de Rusiñol, Casas, Picasso Regoyos, i Pichot.
La visita al museu del Cau Ferrat té una durada de 30 minuts, on el guia comenta alguns aspectes més rellevants de la pintura modernista i dels seus membres, amb especial atenció a la tècnica, la temàtica, els colors, etc. A partir d'una sèrie de quadres que s'han triat en funció de l'aplicació de diferents tècniques es podrà facilitar aquelles dades imprescindibles per situar els alumnes en el lloc i en el temps.
El taller es realitza a l'aire lliure, un espai obert on el camp de visió són les muntanyes, la platja, el mar, les persones, els racons d'un poble de la costa... Amb pinzellades ràpides de color, amb paleta i pinzell, mirant la realitat que més els hi agradi als alumnes, i amb l'assessorament dels monitors pintaran un quadre amb pintura tempera, per tal de seguir l'esperit modernista.