L’Arxiu Comarcal del Ripollès ofereix una visita guiada que tracta específicament com eren les escoles dels avis. Aquesta temàtica s’introdueix amb el suport de material audiovisual. Tot seguit, de la mà de l’arxiver, es fa un recorregut per les imatges i documents que ens permeten conèixer com eren les escoles d’abans. La proposta didàctica té l’objectiu de recollir i descriure les múltiples possibilitats temàtiques i de treball al voltant de l'ensenyament a la comarca del Ripollès amb fonts d'arxiu.
Primerament, el mediador explicarà què és un retaule i en mostrarà alguns exemples, es parlarà de les tècniques utilitzades i els artistes que hi intervenien (daurador, escultor, pintor). A partir de les explicacions i imatges mostrades, realitzarem un retaule en miniatura destacant els elements que el formen. Els alumnes escolliran el missatge o la història que volen transmetre amb el seu retaule (escenes, personatges...).
El mediador farà una explicació breu i adaptada de les Festes de l'Os de l'Alt Vallespir on presentarà els personatges que hi intervenen amb fotografies i dibuixos. S'interrogarà als nens i nenes sobre els cicles de l'any, les estacions i com els éssers humans, els animals i les plantes es desenvolupen i viuen adaptant-se a elles. Es veurà un fragment de la pel·lícula "L'hivern i la primavera al regne d'Escampeta", després es parlarà sobre la relació de la història de la pel·lícula i les festes de l'os.
A la segona part de l'activitat es farà un taller d'arts plàstiques «La petja de l'Ós» que consistirà a fer l'empremta d'una petjada d'os .
Després d'una petita visita a Ceret, on parlarem de la creació de la vila i de la seva evolució històrica i urbanística, parlarem del missatge que l'escultor rossellonès Arístides Maillol volia transmetre amb el seu monument dedicat als morts i del context històric d'entreguerres. Veurem les diferències i semblances amb altres monuments similars. En paral·lel, els alumnes tindran un llibret pedagògic on hauran de respondre una sèrie de qüestions durant la visita.
La visita s'adaptarà al nivell de cada grup.
Després d'una petita introducció sobre la història de la vila, visitarem la seva església on es conserva un retaule barroc (protegit durant la Guerra civil espanyola). A través de la mirada, els alumnes identificaran els diferents materials utilitzats i les tècniques artístiques emprades a l'època. Es reflexionarà sobre la idea de l'art com a transmissor de missatges i narrador d'històries.
En paral·lel els alumnes tindran una fitxa pedagògica on hauran de respondre una sèrie de qüestions al llarg de la visita.
La visita pel poble de Molló permetrà descobrir l'arquitectura de muntanya. S'identificaran les seves característiques típiques i es parlarà dels elements de protecció de la llar, de símbols de devoció popular així com d'altres detalls en l'àmbit rural.
Els alumnes podran distingir-los i treballar-los amb el suport d'una fitxa pedagògica.
La Farga Palau de Ripoll proposa aquesta visita guiada a l'alumnat d'educació primària, secundària i batxillerat.
La visita guiada a la Farga Palau comença amb una petita introducció històrica a l’exterior de l’edifici; seguidament es passa a l’interior, una planta baixa ocupada per la farga, amb les trompes d’aigua, els martinets, la carbonera, el forn i la fornal. Separat de l’obrador trobem la roda hidràulica i, a la part del darrera de l’edifici trobem la sèquia i la bassa que servia per emmagatzemar l’aigua del riu Freser, fer moure la roda i generar el vent que, impulsat de manera contínua dóna nom al mètode de la farga catalana.
La visita té com a principal objectiu posar en valor el patrimoni etnològic i la cultura tradicional, propi del nostre país per facilitar a l’alumne, les eines per ubicar-se en el seu medi, de manera que pugui entendre’l i respectar-lo.
Al llarg de la visita es mostren maneres de viure en el passat recent i en l’àmbit local, descobrint punts en comú al llarg del territori català, que posen en valor i en context l’arrelament i la identitat. A més ajuden a crear vincles territorials i a entendre i compartir les diferents cultures actuals.
Seguidament de la visita pel museu, es realitza el taller “Fes d’etnògraf”, que pretén posar en valor els objectes quotidians i l’estudi que des de l’etnologia se’n fa. Així durant una estona, els alumnes es converteixen en investigadors, tot fent un treball en grup, consistent en investigar un objecte i esbrinar el nom i per a què podia servir. L’objecte és una peça original de la col·lecció.