Els Serveis Educatius del MAC i la comunitat educativa de Girona hem unit els nostres coneixements per oferir-vos aquesta activitat que té una doble vessant. D’una banda, l’alumnat té la possibilitat de realitzar el taller Com era una ciutat romana com Gerunda?, centrat en la creació i fundació d’una ciutat romana, partint de l’exemple de Gerunda, com un bon referent per parlar i descobrir les ciutats romanes en general. D’altra banda, el seguiment d’una visita per la ciutat, Descobrint la Girona Romana, en la que els alumnes descobriran les restes encara visibles del que va ser aquesta ciutat en aquella època.
Recordem que l’aparició de la civilització romana en el nostre territori va suposar una transformació important de la societat a tots els nivells. Les ciutats es transformen en el nucli vertebrador de la seva organització. Per dominar el territori, els romans van necessitar una extensa xarxa viària. Precisament, amb l’objectiu de controlar el camí nord-sud, per on passava la Via Heràclea -més endavant la Via Augusta- el gran eix de comunicació entre Hispània, les Gàl·lies i Itàlia, neix al primer terç del segle I aC, una ciutat de nova planta: Gerunda. Amb el pas del temps, Girona, com totes les ciutats, ha estat en constant evolució, però encara hi queden restes dels seus orígens, i molt especialment, testimonis materials d’aquella època, alguns d’ells exposats en el Museu d’Arqueologia de Catalunya-Girona.
Així doncs, posem a les vostres mans una eina singular com a recolzament al coneixement i sensibilitat de l’alumnat envers a aquest període tan significatiu del nostre passat. Les activitats proposades al taller i a l’itinerari per la Gerunda romana faran que alumnat i professorat experimentin d’una manera innovadora i activa la història.
Seguint les darreres teories sobre l'aprenentatge, presentem les activitats de forma oberta per tal que l'alumnat vagi investigant i resolent un enigma previ:
Com era Gerunda? Les activitats inclouen la recerca d’informació en diversos suports, el treball de camp, l'ús de les TIC, el desenvolupament de l’autonomia personal, la presa de decisions individual i en grup i la posada en comú de resultats.
Les activitats d’ensenyament-aprenentatge s’emmarquen en el currículum de les següents matèries d’ESO, segons el Decret 147/2007 de la Conselleria d’Educació de la Generalitat de Catalunya de 26 de juny on s’estableix el curriculum de l’Educació Secundària per a Catalunya:
- Ciències socials, geografia i història
- Matemàtiques
- Tecnologies
- Cultura clàssica
- Llatí
- Història i cultura de les religions
Segons aquest mateix currículum, aquesta activitat s’adreça a l’alumnat de 1er cicle d’ESO, si bé per la característica de les activitats en sí i de les propostes de treball pot contemplar-se per a altres nivells.
L'esquema de funcionament es basa en tres fases:
Treball previ:
El treball previ consisteix en una introducció basada en una presentació multimèdia, formada per un conjunt d’imatges i explicacions que situen a l’alumnat en el període històric que treballaran durant tot el procés.
Als l'enllaços trobareu més detall sobre els continguts
Treball sobre el terreny:
La proposta està integrada per dues activitats complementàries (A i B). L’ordre en què es realitzin no influeix en el desenvolupament de l’activitat.
ACTIVITAT A. El taller Com era una ciutat romana com Gerunda?, que es realitza al Monestir de Sant Pere de Galligants, seu del Museu d’Arqueologia de Catalunya-Girona. Durada aproximada: 2 hores.
ACTIVITAT B. L’itinerari a peu Descobrint la Girona Romana té dues alternatives segons les disponibilitats temporals del centre.
Itinerari 1: es desenvolupa des de Sobreportes fins a la Plaça del Correu Vell i tornada pel carrer de la Força fins a la Plaça de la Catedral. Durada aproximada: 1 hora i 30 minuts.
Itinerari 2: es desenvolupa des de Sobreportes fins a la Plaça del Correu Vell, continuant fins a Torre Gironella. Durada aproximada: 2 hores i 30 minuts i 3 hores.
Per cadascuna de les activitats hi ha un conjunt de propostes per treballar durant el recorregut i durant la realització del taller. Aquestes propostes les trobareu a l’apartat Recursos educatius.
Treball posterior a la sortida:
Per finalitzar el procés s’han seleccionat un conjunt de propostes per treballar els continguts relatius a la Girona romana a partir de la informació extreta durant el treball previ a l'aula i la sortida des de diferents matèries curriculars. Aquestes propostes les trobareu a l'apartat de recursos .
A l’alumnat se li haurà proposat a l'inici resoldre un enigma: Com era Gerunda?
La resolució a aquest enigma arribarà amb la realització de l’itinerari i el taller del museu. Un cop realitzades les activitats es proposa a l'alumne un treball en grup cooperatiu que consistirà en recopilar tota la informació que ha obtingut l'alumne, gràfica i escrita; elaborar una presentació multimèdia; exposar oralment el treball; debatre entre els grups de treball, i avaluació i coavaluació. L'objectiu: ser capaç de respondre aquestes dues preguntes:
Has resolt l’enigma que es plantejava a l’inici de l’activitat?
Podries descriure com era la Gerunda romana?
Les propostes d’activitats durant el recorregut:
S’han elaborat un conjunt d’activitats per a realitzar durant el recorregut per la Girona romana. Pràcticament tots els punts d’interès tenen alguna proposta opcional, que pot ser desenvolupada en el transcurs de l’activitat o bé prendre alguna informació i tractar-la posteriorment a l’aula.
Treballa altres matèries amb la Gerunda romana:
Com a proposta de treball posterior també es plantegen una sèrie d’activitats relacionades amb les altres matèries curriculars com les Ciències Naturals, les Ciències Socials, les Matemàtiques, la Tecnologia i la Llengua.
Paquests didàctics
El Museu d’Arqueologia de Catalunya-Girona es troba situat en el barri vell de la ciutat de Girona, ubicat en el monestir de Sant Pere de Galligants, un dels exemples més notables del romànic català, del qual en destaca el seu claustre, magníficament esculturat. A la potencialitat de l’edifici cal sumar-hi una exposició de peces arqueològiques que ofereixen una visió excepcional del nostre passat. Materials procedents de la pròpia ciutat de Girona així com dels jaciments més importants de les comarques gironines, que ens donen l’oportunitat de remuntar-nos a la història més antiga de l’home des del paleolític fins a l’època medieval.
Aquest fet, la ubicació del museu i el seu contingut, dóna lloc a dos discursos diferents, i alhora complementaris entre sí, que ens apropen a un ampli període de la nostra història. Això permet al Museu d’Arqueologia de Girona oferir a la comunitat educativa un ventall d’activitats de diferents temàtiques, adaptades a diferents cicles formatius, des de primària fins a batxillerat.
Els paquets didàctics, elaborats entre el Museu d'Arqueologia de Catalunya i la comunitat educativa de Girona, ofereixen una experiència educativa molt més àmplia. A partir d'un taller desenvolupat al MAC Girona, es crea una activitat que treballa la ciutat la Girona en èpoques diverses. El primer paquet presenta la Girona romana, a través de la proposta Gerunda romana. La construcció d'una nova ciutat. Actualment s'està treballant l'època medieval a partir del taller d'escriptura del MAC, una proposta que permetrà aprofundir en els inicis de la Girona medieval, a través de la descoberta dels burgs de Sant Pere de Galligants i de Sant Feliu.
Un programa educatiu complet que dóna a conèixer el nostre passat per entendre el present i intuir el futur. Tot plegat, a través d'una metodologia basada en l’experimentació. Una oportunitat per rebre coneixements i desenvolupar creativitat i intel·lecte.
Podeu consultar més informació al voltant d'aquest Paquet didàctic al web: http://www.mac.cat/Seus/Girona/Oferta-educativa/Activitats-didactiques/Paquets-didactics/Gerunda-romana