L’Arxiu Històric de la Diputació de Barcelona està ubicat en l’antic recinte de la Maternitat i per tant proposa una activitat en la que es combina la visita al recinte històric juntament amb un recorregut per les instal·lacions de l’arxiu i una visualització dels documents que custòdia. La primera part de la visita consisteix en una passejada pels jardins per tal de conèixer la història del recinte i els seus edificis. Posteriorment es visita l’edifici de l’Arxiu Històric amb un recorregut per les instal·lacions per seguir els passos d’un document des de l’arribada a l’arxiu fins a la seva conservació. Es visitaran els dipòsits, on hi haurà una selecció de documents per tal de “fer un tastet”. Finalment veurem el fons Juncadella, que consta de plaques de vidre que hem digitalitzat i que es poden visualitzar en tres dimensions, mitjançant unes ulleres. Com a record de la visita es reparteix un petit obsequi i es fa una fotografia de grup (si es creu escaient).
L’Arxiu Comarcal del Pallars Jussà ofereix visites guiades per als alumnes a partir de cicle mitjà fins a Batxillerat de la mà de l’arxiver. Es tracta de sessions adaptades segons els nivells i les edats, d’una hora de durada, en la que mitjançant un vídeo d’uns 20 minuts, es relata què és un arxiu i la seva missió vers la societat. Complementant aquest vídeo, la visita guiada segueix tots els passos i processos des de que la documentació ingressa a l’arxiu, la seva neteja, la seva classificació, el seu inventari, fins la seva instal·lació definitiva als compactes dels dipòsits d’arxiu, i la posterior consulta per part dels usuaris.
El Museu de Ceràmica La Rajoleta proposa aquesta visita guiada a l'alumnat d'educació secundària, batxillerat, cicles formatius, universitaris i educació d'adults.
Recorregut per la història i els diferents tipus de forns de l’antiga Fàbrica Pujol i Bausis, referent de la producció ceràmica del modernisme. La visita es pot enfocar des del punt de vista de la tecnologia o del modernisme. Es descobreixen els diferents tipus de forns de l'antiga fàbrica Pujol i Bausis i el procés de fabricació de les rajoles, tan importants a Esplugues als segles XIX i XX.
Com és el nostre passat? El Museu presenta l’evolució històrica de la comarca entre finals del segle XVIII i mitjan segle XX. Què és l’art? Recorrerem les sales d’exposició permanent del Museu de la Garrotxa per apreciar els valors estètics de les obres d’art i fruir-ne. Formen la part més important de la col·lecció els quadres de l’escola d’Olot i d’artistes forans com Ramon Casas. També hi trobem escultors com Josep Clarà i Miquel Blay, i una important col·lecció de cartells modernistes.
Es tracta d’una visita informal i lúdica sense oblidar, però, el vessant acadèmic i formatiu. Es tracta de desmitificar, també, la rigidesa dels museus i facilitar la comprensió de l’art.
Conèixer les tècniques artesanals de manufactura de les imatges religioses emprades en els tallers d’Olot. Obtenir informació històrica de l’activitat. Apreciar els diversos i variats elements que formen part de la col·lecció del Museu en els diferents àmbits. Fomentar la participació dels alumnes en el diàleg entre els alumnes i l’educador/a. Valorar els diferents àmbits del Museu: la casa de Marian Vayreda on va treballar en la seva creació literària, el fons d’art, el taller de sants.
La visita a l’Arxiu Històric de Tarragona s’inicia amb la benvinguda per part del director del centre, que fa una breu introducció sobre l’origen, l’evolució i les funcions de l’arxiu. Seguidament es projecta un audiovisual sobre els tres arxius històrics provincials catalans, en el qual es detallen aspectes d’interès d’aquests centres i es posa de relleu la seva importància per la gestió del patrimoni documental del país.
A continuació, els alumnes poden observar una mostra de documents de diferents fons -de tipus notarial, religiós, senyorial i patrimonial. Aquest conjunt de documents serveixen per introduir l’alumnat en el món de l’escriptura antiga sobre suports com el pergamí i el paper.
A més se’ls parla dels orígens, rutes de transmissió i elaboració dels pergamins i del paper de tina o de fil –en substitució del papir egipci-, de la diferenciació d’ús d’ambdós, de les tintes, dels instruments escripturals, del pautat, de l’escriptura –en llatí i català, amb correccions i ampliacions de text, abreviatures…-, de la funció dels notaris per a l’autenticació, mitjançant la utilització del signum, de les pràctiques de les cancelleries reial i papal –butlles-, dels segells -pendents i de placa-, dels formularis i de la tipologia documental –enfront dels còdexs, amb folis procedents de cantorals i llibres litúrgics reutilitzats en enquadernacions-, de l’ornamentació marginal i de caplletres...
La durada de l'activitat dependrà del grup. No és el mateix un grup d’alumnes d’ESO que un d’estudiants de grau d’Història, per exemple. Amb tot, es procura que la visita no duri més d’una hora o una hora i mitja.
El MUSEU DE TERRASSA proposa aquest taller per descobrir una de les arts decoratives modernistes: el vitrall.
L'activitat s'inicia amb una breu visita a la Casa Alegre de Sagrera fent especial atenció als vitralls, al modernisme i a les arts aplicades.
El següent pas és que els nens i les nenes elaborin el seu propi vitrall modernista.
El taller està adreçat a l'alumnat del cicle superior d'educació primària, educació secundària, batxillerat, cicles formatius i educació d'adults.