Visita teatralitzada i gimcana
A la frontera de la Marca Hispànica, entre sarraïns i cristians, van alçar-se els imponents castells que vesteixen el paisatge de la Segarra. Coneixerem com era la frontera, qui hi havia a banda i banda i, per arrodonir-ho viurem a través del teatre com els cavallers i els vassalls juraven fidelitat al senyor. Després sortirem a fer una gimcana en què haurem de superar tots els obstacles a fins aconseguir la bandera del bàndol contrari.
Objectius
* Identificar el concepte de frontera, ubicar-lo en el naixement dels comtats catalans i la Marca Hispànica, per una banda, i en l’existència de les taifes andalusines dins el califat, per l’altra.
* Comprendre els trets definitoris del feudalisme com a sistema d’organització social, polític i econòmic al voltant del castell.
* Conèixer l’evolució dels castells des dels seus inicis fins a l’època actual en relació amb la seva funció en cada moment històric.
* Fomentar el gust per la lectura a través de relats, poemes, dramatitzacions, entre d’altres.
* Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el joc i altres formes de representació participant en dinàmiques de grup.
* Participar activament en les propostes de l’activitat, valorar el diàleg i el treball en grup i mantenir una actitud de respecte vers l’espai interpretatiu.
Què farem?
Visitarem el Centre d’Interpretació dels Castells del Sió, on explicarem la història d’aquestes terres. Començarem parlant de la línia del temps i l’època medieval i ens centrarem en formar una imatge mental de la frontera, punt de partida d’aquest període, i explicarem, com amb les conquestes es van anar establint els centres de poder senyorial al voltant dels castells. La segona part, més vivencial, consistirà a representar de manera teatralitzada el ritus d’infeudament amb els personatges que van formar senyorius com el de Concabella. Cada nen i nena representarà un personatge, disfressat amb algun element representatiu. Acabarem la visita parlant de les funcions dels castells i la seva evolució fins als nostres dies. Per acabar l’activitat farem una gimcana: els dos equips hauran de superar diverses proves i jocs per arribar a aconseguir la bandera del bàndol contrari. La gimcana es realitzarà a l’exterior si les condicions meteorològiques ho permeten (Castell Molí de Ratera, poble de Concabella, etc.).