Històries del patrimoni

El naufragi del Deltebre I, la història d’un fracàs militar

Entre els objectes recuperats hi destaca una ampolla de vi Foundillon i el timó de 9 metres i mig

L’estiu del 1813, en el marc de la Guerra del Francès, va salpar una expedició marítima de l’armada anglesa organitzada pel lloctinent general John Murray i dirigida pel contraalmirall Hallowell. El seu objectiu era alliberar la ciutat de Tarragona. L’operació va ser un fracàs: durant la retirada diversos vaixells del comboi militar van quedar embarrancats a la desembocadura de l’Ebre durant un temporal. Cinc no es van poder recuperar i van quedar enfonsats amb tota la seva càrrega militar. Un d’ells era el Deltebre I, batejat en honor al lloc on reposa.

Un submarinista i mariscador de la zona el va localitzar l’any 2008 i el Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya ha dut a terme les tasques d’excavació, restauració i conservació. Avui dia, el Deltebre I constitueix un dels pocs vaixells enfonsats trobats fins ara a Catalunya que no ha patit cap espoli, amb un bon estat de conservació i d’un alt valor científic. Vols conèixer la seva història?
Imatge de l'exposició 'Deltebre I. Història d'un naufragi'. Museu d'Arqueologia de Catalunya.

Les ordes indecises i confuses del general Murray

El 31 de maig, el Deltebre I, juntament amb la resta de l’expedició, va salpar del port d’Alacant, ciutat que no havia estat presa pels francesos, direcció a Tarragona. La flota militar estava formada per bucs de l'armada anglesa HMS (His/Her Majesty's Ship) i altres vaixells que transportaven material bèl·lic i d'avituallament. En total, hi viatjaven 14.500 homes, entre anglesos, espanyols, italians, alemanys i portuguesos. L’expedició duia també 800 cavalls, 400 mules, 36 peces d’artilleria amb les seves dotacions i tot el material i els queviures necessaris. 

Dos dies més tard els vaixells ja fondejaven a la badia de Salou. Les tropes van desembarcar al port de la ciutat tarragonina i a les platges del voltant, fet que va ser celebrat per la població com una imminent alliberació. No obstant, aquest només va ser el  primer de molts desembarcaments sota les ordres de Murray que tindrien lloc aquells dies i que van esgotar els ànims de totes les tropes. 

Camí a la retirada

En aquells moments, Tarragona es trobava encara destruïda per la recent conquesta Napoleònica del 1811, i les defenses eren pràcticament inexistents. Tot i així, Murray, que tenia la seguretat de la precària situació de la ciutat, no va donar ordres d’atacar la plaça i va seguir, durant deu dies, ordenant maniobres de càrrega i descàrrega i altres moviments sense sentit.

Les seves inseguretats el van fer decidir, inesperadament per a totes les tropes, fer marxa enrere precipitadament i aixecar el setge. El dia 12 de juny les tropes angleses van abandonar les seves posicions i l’esperat atac no es va produir. 
Vídeo oficial de l’exposició 'Deltebre I'. MARQ Museo Arqueológico de Alicante.

L’enfonsament del Deltebre I i quatre vaixells més

Ja presa la decisió de tornar cap a Alacant, les tropes angleses encara havien de superar una dura prova: el pas dels Alfacs, a la desembocadura de l’Ebre, una zona pantanosa molt perillosa de creuar quan hi ha mal temps. Aquest va ser el cas i la nit del 20 de juny de 1813 cinc vaixells de l’expedició es van embarrancar enmig d’un temporal de vent de llevant. Entre ells s’hi trobava el Deltebre I.

Van evacuar els tripulants, les tropes, les bèsties, l’armament i tot el material que van poder, però la resta va quedar enfonsat fins que, gairebé 200 anys més tard, el 2008, un submarinista professional i mariscador tarragoní, el Sr. Carles Somolinos, va trobar el vaixell.  
Imatge de la badia dels Alfacs, al Delta de l'Ebre. Flickr by Josep Torta - CC BY -NC-SA 2.0
posta de sol a la badia dels Alfacs

Unes peces d’alt valor històric

A partir d’aquell moment, el Centre d’Arqueologia Subaquàtica e Catalunya va començar les tasques d’excavació, conservació i restauració. Donat que el Deltebre I era un vaixell de transport militar, s’hi van trobar municions de diferent calibre, bombes, granades, tacs de pólvora o barrils per transportar la munició dels fusells.

També s’hi van localitzar objectes de la vida quotidiana en el vaixell: compassos de navegació, elements per subjectar mapes o regles de càlcul. També peces de vestuari militar com botons, sabates o objectes de cuir
Tasques d’excavacions subaquàtiques del Deltebre I. Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya (CASC)

Foundillon, un vi de reis i prínceps

Entre els objectes recuperats hi destaca una ampolla sencera de vi Foundillon, propi de la zona d’Alacant. Un vi típic en els àpats de monarques, prínceps i cardenals fins a principis del segle XX, quan va desaparèixer a causa de la fil·loxera, i que va ser recuperat de nou a mitjans del segle XX.

Durant les tasques d’excavació del vaixell, de 30 metres d’eslora, va aparèixer també el timó de 9 metres i mig d’altura, el millor conservat de tota la Mediterrània.
Ampolla de vi Foundillon trobada durant les tasques d'excavació del Deltebre I. Museu d'Arqueologia de Catalunya.

L’exposició ‘Deltebre I. La historia d’un naufragi’

Totes aquestes excepcionals troballes es van poder veure a l’exposició ‘Deltebre I. La historia d’un naufragi’ que va acollir la seu de Barcelona del Museu d’Arqueologia de Catalunya

Fonts: Catàleg de l’exposició ‘Deltebre I. La història d’un naufragi’, amb textos de Carlota Pérez-Reverte / Dossier de premsa de l’exposició ‘Deltebre I. La història d’un naufragi’