Les excepcionals pintures de Sant Quirze de Pedret llueixen més que mai amb el nou projecte museogràfic del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona | Patrimoni Cultural. Generalitat de Catalunya

Actualitat

Les excepcionals pintures de Sant Quirze de Pedret llueixen més que mai amb el nou projecte museogràfic del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona

Es tracta d’un dels conjunts de pintura mural més excepcionals d’Europa 16.05.2022
El Museu Diocesà i Comarcal de Solsona llueix com mai amb el nou projecte museogràfic de la sala de pintures murals de l'església de Sant Quirze de Pedret (Cercs, el Berguedà). És la sala icona del Museu, ja que es tracta d’un dels conjunts de pintura mural més excepcionals d’Europa.

Aquestes pintures preromàniques constitueixen un exemple pràcticament únic de pintura d’aquesta època i no tenen paral·lels iconogràfics. Tenen un estil molt rústic i són un clar exemple del que va ser el primer programa decoratiu de l’església entorn a l’any 1.000. Les pintures del segle XII tenen una gran qualitat artística que les situa entre les de més qualitat del romànic europeu i presenten un programa iconogràfic que no té paral·lels en la pintura mural romànica catalana. La representació del Judici Final, entre altres, és un tema gens tractat en aquest tipus de pintura.

Les pintures de Sant Quirze de Pedret com no les havies vist mai

El nou projecte museogràfic ha consistit en reformular la sala per tal de transmetre un missatge el més entenedor possible i que transmeti, no només la idiosincràsia per la qual fou concebut un conjunt de pintura mural excepcional, sinó també la seva pròpia història amb totes les seves vicissituds. 

Museogràficament, es manté l’estructura que simula l’església original i que ajuda a entendre la ubicació original de les pintures, mentre que s'ha reformulat tot el projecte d’il·luminació posant molt d’èmfasi en el conjunt de manera que la pròpia llum ajudi a entendre el discurs iconogràfic que explica.

Paral·lelament, s’exposen les dues pintures preromàniques a mode d’obra d’art. Fins no fa massa, s’exposaven a la mateixa alçada on es trobaven a l’església -alçades a uns 2 metres del terra-. Amb la nova museografia, s'ha optat per penjar-les a mig metre del terra de manera que quedin a la mateixa alçada de l’espectador perquè puguin ser observades amb tota mena de detall.

Per tal de completar el discurs, s’han inclòs algunes taules de llum on es fa més incisió en la iconografia de l’absis, s’expliquen les figures de l’Orant i el Cavaller i s’exposa com es realitza un arrencament de pintura mural. A partir d'ara, a la sala també es podran observar dues vitrines amb alguns objectes significatius procedents de l’església, com ara un encenser o una lipsanoteca d’origen àrab, un altre exemple de l’antiguitat de tan emblemàtic edifici.

Sant Quirze de Pedret en 3D

En col·laboració amb el grup de recerca ARS PICTA, vinculat a la Universitat de Barcelona, i ViRVIG, vinculat a la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat de Girona, s'ha treballat en el model digital integral de l’església incloent els aixecaments de dades 3D amb escàners dels interiors i exteriors de l’església, dels diferents fragments pictòrics dispersos entre Solsona i el MNAC, i la pròpia església i el posterior modelat tridimensional.

En el model de l’església, s'hi poden observar les seves diferents fases històriques i la corresponent pintura mural en cadascun dels moments. També s'han incorporat els resultats de les recerques arqueològiques i les interpretacions estilístiques i iconogràfiques.

Tot aquest material obtingut, formarà part d’un audiovisual que permetrà presentar visualment les pintures en el seu context juntament amb les que es conserven en el MNAC, així com una interpretació actualitzada de la iconografia. Una presentació visual integral d’aquest conjunt com no s’ha fet mai abans i utilitzant tècniques d’última generació.