Dansa de fades i follets | Patrimoni Cultural. Generalitat de Catalunya

Agenda cultura educació

Fitxa Tècnica

  • P3
  • P4
  • P5
1 hora 30 minuts
MUSEU NACIONAL D'ART DE CATALUNYA
93 622 03 75
70€

Material didàctic

Annex
NOVETAT

Dansa de fades i follets

L’activitat parteix de la idea d’apropar els més petits al fet artístic a través de les representacions de fades i follets, uns personatges molt presents en el seu imaginari i en algunes obres de la col·lecció d'art modern.
La fada Goteta d’aigua rebrà els nens i les nenes i els convidarà a conèixer els seus amics fades i follets que viuen als quadres del Museu Nacional.
A partir d’una sèrie de propostes interdisciplinàries i emprant diferents llenguatges (l’expressió corporal, la dansa i la música), descobrirem les característiques, el simbolisme i la història d’alguns d’aquests personatges.
Objectius:
Sensibilitzar-se pel fet artístic.
Conèixer què és un museu.
Motivar la creativitat, la imaginació i l’habilitat corporal a partir de la representació i la caracterització d’una fada o un follet.
Ser capaç de seguir les explicacions i interactuar amb l’educador-guia.
Reconèixer i diferenciar cadascun dels personatges (fades i follets) i relacionar-los amb el medi on viuen.
Utilitzar una creació plàstica feta a l’escola per caracteritzar-se al taller i dansar conjuntament.

comunicativa, lingüística i audiovisual, artística i cultural, aprendre a aprendre, autonomia i iniciativa personal, coneixement i la interacció amb el món físic, social i ciutadana

Exposicions relacionades

Col·lecció Art Modern
Neoclassicisme, romanticisme i realisme. Els tres corrents artístics que defineixen el segle xix a Europa incideixen a Catalunya. L’absència de dramatisme neoclàssica es reconeix a les obres de Josep Bernat Flaugier i Damià Campeny. El romanticisme troba en els retrats de Claudi Lorenzale i el paisatgisme de Lluís Rigalt els seus millors exemples. Una representació de l'entorn que segueix amb Joaquim Vayreda, l’Escola d’Olot i Ramon Martí Alsina, introductor del realisme de Courbet. Més tard trobarem el corrent simbolista a les pintures d’Alexandre de Riquer i Joan Brull.

Marià Fortuny, el millor pintor espanyol del segle XIX després de Goya, va triomfar internacionalment amb la pintura de gènere i va apuntar plantejaments avançats en les seves darreres produccions. L’escola «luminista» de Sitges, hereva de la tradició fortuniana, compta amb pintors com Romà Ribera i Francesc Masriera i escultors com els germans Vallmitjana.

Ramon Casas i Santiago Rusiñol posaran la primera pedra de la renovació que portarà el modernisme, amb la incorporació d’aspectes de l’impressionisme francès. Una generació després, Isidre Nonell, Marià Pidelaserra, Hermen Anglada-Camarasa, Nicolau Raurich o Joaquim Mir duran la pintura catalana a un dels seus moments més brillants. L’escultura modernista de Miquel Blay i Josep Llimona també mira cap a França per abraçar la influència de Rodin.

Però és a la col·lecció d’arts decoratives on es mostra una de les produccions més excepcionals del modernisme català. Els sumptuosos interiors de Josep Puig i Cadafalch, Gaspar Homar i Antoni Gaudí, procedents, respectivament, de les cases Amatller, Lleó Morera i Batlló, del passeig de Gràcia de Barcelona; així com notables exemplars d’arts de l’objecte en forja, ceràmica, vidriera i joieria, sense oblidar els conjunts de mobiliari de Joan Busquets i dels arquitectes Josep M. Jujol i el mateix Gaudí.

El noucentisme és l’últim dels moviments artístics més àmpliament representat al Museu Nacional. És vist com una recerca de les essències pròpies i la mediterraneïtat, amb les escultures nues de Josep Clarà i Enric Casanovas, i amb un marcat accent popular a les pintures de Xavier Nogués i les obres de Manolo Hugué. Però en els millors pintors noucentistes, com ara Joaquim Torres-García i Joaquim Sunyer, trobem algunes influències de Cézanne.

Cap a 1920 apareix una nova generació d’artistes que va haver de fer front al dilema: tradició figurativa o avantguarda? Josep de Togores i Francesc Domingo, són autors d’una producció amb veu pròpia en el context del realisme internacional d’entreguerres. D’altres, com el mateix Torres-García, Rafael Barradas o Salvador Dalí, van trobar a les Galeries Dalmau el lloc idoni per exposar la seva producció més innovadora. L’avantguarda històrica, especialment en el vessant de l’escultura, està molt ben representada amb notables conjunts de Pablo Gargallo, mentre que en pintura destaca el retrat Dona amb barret i coll de pell (Marie-Thérèse Walter) de Pablo Picasso.
Cerca més activitats