Els joves s’endinsen en la història de la nostra seu, l’antic Hospital de Santa Magdalena, i en el present de l’Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà. En un recorregut per les instal·lacions del centre, coneixen de primera mà quines són les funcions de l'Arxiu i els fons que s’hi custodien, així com els mitjans i mètodes que s'utilitzen per a la classificació, la preservació i la divulgació dels documents.
A la sala de consulta de l’Arxiu, habilitada com a aula, es presenta als estudiants un seguit de documents i llibres per tal que es facin una idea dels fons documentals i bibliogràfics que s’hi custodien, la selecció dels quals es realitza tenint en compte el municipi d’on provenen o l’època històrica en què centren els seus estudis universitaris.
Els estudiants no montblanquins acostumen a coordinar la visita a l'Arxiu amb la dels conjunts monumentals de Montblanc o Poblet.
Pel cicle superior de Primària s'ha elaborat el quadernet VINE A L'ARXIU!, pensat per ser treballat més enllà de la visita. La primera part del dossier, referida bàsicament a l'edifici de l'antic Hospital, a les dependències d'arxiu i als suports documentals, es complimenta durant la visita. La segona part pretén que a l'escola els joves estudiants aprofundeixin en els conceptes bàsics de l'arxivística i s'estrenin com a investigadors fent servir els recursos online ARXIUS EN LÍNIA i XAC PREMSA, entre d'altres.
El mNACTEC proposa aquest taller per a l'alumnat de secundària, batxillerat i cicles formatius.
A través de l’experimentació directa els nois i les noies aprendran què és el so, com es produeix i propaga. Analitzarem el so de diferents objectes i entrarem en el complex món de la reproducció i la transmissió del so.
Visita dinamitzada per les sales del museu per centrar-nos en els conceptes matemàtics que utilitzaven, com ara els diferents sistemes de numeració des de l'Antic Egipte fins a Mesopotàmia.
La paraula matemàtiques prové dels grec máthema, que vol dir “ciència, coneixement o aprenentatge”; se’n deriva mathematikós, que significa “apassionat del coneixement”.
Descobrirem i situarem al temps diversos conceptes matemàtics i sabrem com van ajudar a resoldre reptes.
Els objectius de l'activitat són:
El MAC proposa aquesta visita taller per alumnes d'ESO i batxillerat.
Comparar pol·lens actuals i fòssils pel reconeixement de paisatges antics. Utilització de la metodologia d’anàlisi amb microscopi òptic y preparacions biològiques de pol·lens, amb utilització de tècniques bàsiques per a la determinació d’espècies. Introduir el mètode científic aplicat a l'arqueologia.
Col.labora l’IPHES.
El MAC proposa aquest taller a l'alumnat d'educació secundària i batxillerat.
Amb aquesta visita taller, els alumnes manipularan diferents restes òssies per tal d'iniciar-los a l’estudi d’interpretació del registre antropològic que apareix en una excavació arqueològica. La investigació que es proposa està basada en dades reals del jaciment arqueològic de “La senyora de les muntanyes” de Coll de Nargó amb l’objectiu d’identificar trets com l’edat, el sexe, etc a partir de les característiques físiques d’esquelets i restes òssies.
Descobrint objectes d'altres temps i d'altres cultures
El mateix objecte amb una mateixa utilitat pot haver canviat amb el temps o pot ser diferent segons la cultura que l'ha produït. Al museu veurem com els humans produïm tota mena d'objectes per descobrir diferents necessitats i que són reflex de diferents maneres de viure i d'entendre el món. Objectes per cuinar i menjar, per treballar, per retre culte i resar, i també per jugar i divertir-se. La visita al museu es convertirà en una activitat d'aprenentatge per descobriment, veurem com són els objectes, com classificar-los, estudiarem les seves similituds i diferències, com es fan servir i quina informació aporten sobre les formes de vida quotidianes d'altres temps i cultures.
Viatgem en el temps, ens trobem a Barcelona, corre l’any 415 dC, és una època amb molt d’enrenou i amb la necessitat d’un nou rei... Ens ajudeu? Vine amb la teva família i ajuda atrobar els elements per tal de preparar la coronació del futur rei Ataülf! A menys que no hi hagi algú que s’hi oposi...