Activitats transversals | Patrimoni Cultural. Generalitat de Catalunya

Activitats transversals

Fitxa Tècnica

ARXIU COMARCAL DE LA NOGUERA
973443056

Material didàctic

Descàrrega de recursos

UN MERCAT DE 800 ANYS. Arxiu Comarcal de la Noguera

Aquesta activitat presenta l’estudi del fons de l’arxiu com a eina d’aproximació al passat. La proposta pretén fer valdre el mercat de Balaguer, la seva història i la seva gestió i vincular els espais d’avui amb els antics espais del mercat medieval.

Conèixer la llarga trajectòria que ha tingut Balaguer com lloc de confluència de camins i espai de trobada de persones i de productes, i descobrir els obstacles que la vila ha hagut de superar per celebrar mercat des de fa 800 anys, vincula a l’alumnat amb el mercat d’avui i estableix una connexió amb el passat. L'activitat té dues parts complementàries:
  • Taller a l’aula per treballar amb una tria de documents custodiats a l’Arxiu Comarcal de la Noguera (ACN) referents al mercat medieval de Balaguer.
  • Visita guiada a l’ACN per conèixer l’equipament i les seves funcions i poder veure els originals dels documents que s’han treballat a l’aula.
Cerca més activitats

Fitxa Tècnica

ARXIU COMARCAL DE LA NOGUERA
973443056

Material didàctic

Descàrrega de recursos

SOM LA VEU DE LA NOGUERA. Taller d’història local: Fem Memòria. Arxiu Comarcal de la Noguera

Aquesta activitat està vinculada al projecte FEM MEMÒRIA. Aquest projecte de l’Arxiu Comarcal de la Noguera vol recuperar la memòria dels pobles de la comarca i de la seva gent a través de la història oral i de la preservació i descoberta dels documents històrics que es conserven. En el marc del projecte FEM MEMÒRIA s’editen publicacions i es creen exposicions de contingut històric local per tot el territori.

L’activitat SOM LA VEU DE LA NOGUERA és la proposta educativa que es vincula a aquest projecte amb l’objectiu que els nens i nenes de cada poble puguin descobrir aquestes propostes de difusió, se les puguin fer seves i hi puguin afegir la seva memòria com a integrants de la comunitat local.

L’activitat proposa acostar-se a les exposicions del FEM MEMÒRIA des de l’òptica periodística, fent que la classe simuli ser l’equip de redacció del diari històric La Veu de la Noguera, essent les seves fonts els textos, fotografies i els testimonis orals de cada exposició.

El grup haurà de redactar les seccions del seu diari comarcal des de la història local, basant-se en el contingut de l’exposició que es presenti a cada poble, de manera que l’alumnat podrà conèixer com s’ha viscut i quins canvis s’han produït al seu poble en els darrers cent anys. A més, a través d’aquesta activitat, coneixeran la importància de conservar i preservar els documents i la memòria oral.
Cerca més activitats

Fitxa Tècnica

ARXIU GENERAL D’ARAN
973 64 25 69

Material didàctic

Descàrrega de recursos

LA HISTÒRIA DE LA CASA DETH SENHOR A TRAVÉS DELS SEUS PERSONATGES . Archiu Generau d’Aran

La  Casa deth Senhor és la seu de l’Archiu Generau d’Aran. El conjunt senyorial declarat Bé Cultural d'Interès Local  inclou la casa fortificada dels Subirà deth Senhor i el nou edifici, d’estil neoclàssic, que la família Ademà va construir l’any 1820.

Per conèixer la història de la casa de 1820 fins a l'actualitat, us proposem fer un estudi genealògic de l’edifici basat en diferents personatges que han estat claus per a la seva història, malgrat que no pertanyin a la mateixa família.

En aquesta activitat l’eix de la genealogia serà la casa.  Veurem com cada personatge incideix en la història de l’edifici i com les seves accions repercuteixen en l'avenir de la propietat. Són, en total, nou figures.  En la tria de cada personatge, hem valorat aquelles persones més representatives de cada etapa encara que no siguin necessàriament les més conegudes.

Cerca més activitats

Fitxa Tècnica

ARXIU COMARCAL DEL BAIX EMPORDÀ
972641093

Material didàctic

Descàrrega de recursos

ANEM A MERCAT. Mercat de la Bisbal d’Empordà: 700 anys de vida. Arxiu Comarcal del Baix Empordà

 
Aquesta activitat vol donar a conèixer l’Arxiu Comarcal del Baix Empordà (ACBE) a l’alumnat de d’educació secundària a través d’una dinàmica de descoberta del Mercat de la Bisbal i els seus set-cents anys d’història.

L’activitat s’estructura en tres parts complementàries:
  • Taller de treball amb la documentació: CONEIXEM ELS DOCUMENTS.
  • Taller gamificat a l’aula del centre educatiu: JOC DEL MERCAT DE LA BISBAL.
  • Visita guiada a l’Arxiu Comarcal del Baix Empordà.

La dinàmica de l’activitat permet treballar amb documentació primària custodiada a l’ACBE amb l’objectiu de conèixer el funcionament del mercat medieval i la seva importància com a motor econòmic, social, polític i religiós de la comarca. Alhora que evidencia la importància que té l’estudi de les fonts primàries per entendre el passat.

Els eixos de l’activitat gamificada són la descoberta de l’origen i gestió del mercat a través dels personatges que hi estaven implicats, els espais que ocupava, els productes que s’hi oferien i les regulacions, impostos i exempcions que l’articulaven. Aquesta aproximació al passat permet a l’alumnat fer comparatives entre l’abans i l’ara en temes com la higiene, la gestió dels espais o la dieta i també permet conèixer nou vocabulari avui en desús, familiaritzar-se amb les antigues mesures d’ús quotidià i vincular el nomenclàtor actual amb el passat comercial de la vila.

Cerca més activitats

Fitxa Tècnica

ARXIU COMARCAL DE LA CONCA DE BARBERÀ
977860492

Xerrada sobre el treball de recerca

Els arxivers de l’Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà visiten els instituts de la comarca que ho sol·liciten, per guiar als estudiants en la tria del tema del treball i donar-los alguns conceptes metodològics bàsics per a la seva confecció.

La idea clau rau en què els estudiants que opten per fer recerca històrica, l’acabin realitzant i no es dediquin a copiar el que altres ja han escrit abans. Que la recerca sigui inèdita i en la mesura de les seves possibilitats. Han de tenir els coneixements necessaris per poder extraure dades i informació de les fonts que estudien, les habilitats metodològiques per treballar-les i la capacitat de pensar-les i extreure’n conclusions.

Un bon treball de recerca no és el més ambiciós, sinó el que permet als estudiants posar a prova i millorar aquests aspectes de la seva formació.

 

Cerca més activitats

Fitxa Tècnica

MUSEU DIOCESÀ DE TARRAGONA
977556341

Zoo Petri

L’estudi de la catedral a través del bestiari representat ens permetrà espiar: els ocells, les serps de cues llargues i caragolades i els animals de fa 800 anys que ens esperen!! 

Els alumnes tindran un contacte directe, emprant tècniques d’observació i l’ajut d’un divertit i estrany passeig per les representacions zoomòrfiques dels capitells i retaules, mentre toquen les textures, escolten les faules i canten caçons dels animals. 

Aquesta és una primera aproximació a l’espai religiós de la nostra ciutat, en que els nens i les nenes de 6 i 7 anys ressegueixen els racons i es topen amb les sorpreses amagades de l’edifici. 

Cerca més activitats

Fitxa Tècnica

ARXIU COMARCAL DEL BAIX EBRE
977 44 15 25

Visita Taller "Coneixem l'Arxiu Comarcal del Baix Ebre. Unitat didàctica Innocenci Paulí Galceran"

Aquesta activitat té la finalitat de donar a conèixer als alumnes d’Educació Secundària i Batxillerat les funcions de l’arxiu i també que entrin en contacte d’una forma activa i participativa amb els fons de l’arxiu. L’activitat es divideix en dues parts. La primera és un recorregut per l’arxiu a través del qual els alumnes coneixen les tasques dels arxivers i les funcions de l’arxiu. A continuació es fa el taller que és una activitat participativa en la que els alumnes realitzen un petit treball de recerca. Es planteja als alumnes si a través de diferents tipus de documents (fotografies, programa de festes, anuncis, partides de naixement,... en total són 68 documents) es pot reconstruir la vida d’una persona com és el cas d’Innocenci Paulí. 
Es divideix la classe en petits grups de treball i cadascun investiga entre tres i quatre documents. Finalment han d’exposar els resultats de la seva recerca i ordenar cronològicament amb la resta de companys tota la documentació lliurada.
Cal afegir que aquesta activitat s’adapta i és molt adequada pels alumnes de batxillerat que s’inicien en els treballs de recerca, ja que constitueix una pràctica interessant per introduir-los en les tasques d’anàlisi i interpretació documental pròpies del mètode científic.

Cerca més activitats

Fitxa Tècnica

ARXIU COMARCAL DEL PALLARS JUSSÀ
973651337

Descàrrega de recursos

Visita guiada a l’Arxiu del Pallars Jussà. Tremp

L’Arxiu Comarcal del Pallars Jussà ofereix visites guiades per als alumnes a partir de cicle mitjà fins a Batxillerat de la mà de l’arxiver. Es tracta de sessions adaptades segons els nivells i les edats, d’una hora de durada, en la que mitjançant un vídeo d’uns 20 minuts, es relata què és un arxiu i la seva missió vers la societat. Complementant aquest vídeo, la visita guiada segueix tots els passos i processos des de que la documentació ingressa a l’arxiu, la seva neteja, la seva classificació, el seu inventari, fins la seva instal·lació definitiva als compactes dels dipòsits d’arxiu, i la posterior consulta per part dels usuaris.

Cerca més activitats

Fitxa Tècnica

CONJUNT RUPESTRE DE LA ROCA DELS MOROS DEL COGUL
672 445 990

Visita guiada al Centre d'Interpretació i les pintures de la Roca dels Moros del Cogul

Us proposem una visita que permetrà explicar-vos els diversos significats amagats darrera les pintures rupestres del Cogul, un viatge als orígens de la creació artística, des d’ara fa 12000 anys. Farem un recorregut per la prehistòria del nostre país a través de l’exposició UN ESPAI SAGRAT. LA ROCA DELS MOROS DEL COGUL. UN SEGLE DE RECERCA 1908-2008.

L’any 1908 va tenir lloc un esdeveniment clau per a l’estudi de l’art rupestre: el descobriment científic de les pintures rupestres de la Roca dels Moros del Cogul a les Garrigues, Lleida. L’interès que va despertar en la comunitat científica d’arreu d’Europa les va convertir en el motor que va estimular la recerca de les manifestacions rupestres al nostre país, i en un dels conjunts pictòrics més importants de Catalunya i d’Europa. L’any 1998, la Roca dels Moros va ser inscrita a la llista del Patrimoni Mundial de la Humanitat de la UNESCO.

Farem, una introducció a l’època del Paleolític i Epipaleolític (1200-5000 ane); Una introducció a l’època Neolítica i edat de Bronze (5000-700 ane); I una introducció a l’època dels Ibers i romans (700 ane -100 dne)

Observarem mapes d’ubicació dels principals jaciments i de les pintures rupestres de l’arc mediterrani.

Ens preguntarem: Qui eren els pintors? Com feien les pintures? Quins instruments empraven? Com feien els pigments? Què volen dir les pintures? Qui eren els autors de les inscripcions? Quins instruments empraven per fer els gravats? Què volen dir les inscripcions? Seguirem una línia dels temps a dos nivells: a nivell mundial i a nivell europeu; amb indicació dels principals esdeveniments de les cultures d’arreu.

I reflexionarem sobre on som, a la Vall del riu Set, una zona que ha estat habitada per l’home de forma contínua des del paleolític, i fins els nostres dies. Testimoni d’aquesta ocupació primerenca són les pintures i gravats que es conserven in situ i que tindrem el privilegi d’admirar en aquest conjunt rupestre, la Roca del Moros del Cogul.

 

Cerca més activitats

Fitxa Tècnica

MUSEU DE LA GARROTXA
972266762

Visita el Museu de la Garrotxa

Com és el nostre passat? El Museu presenta l’evolució històrica de la comarca entre finals del segle XVIII i mitjan segle XX. Què és l’art? Recorrerem les sales d’exposició permanent del Museu de la Garrotxa per apreciar els valors estètics de les obres d’art i fruir-ne. Formen la part més important de la col·lecció els quadres de l’escola d’Olot i d’artistes forans com Ramon Casas. També hi trobem escultors com Josep Clarà i Miquel Blay, i una important col·lecció de cartells modernistes.

Es tracta d’una visita informal i lúdica sense oblidar, però, el vessant acadèmic i formatiu. Es tracta de desmitificar, també, la rigidesa dels museus i facilitar la comprensió de l’art.

Cerca més activitats