Aquesta activitat barreja teoria i pràctica per comprendre i gaudir de la Prehistòria de manera complerta i didàctica. Comença als espais del Museu Comarcal dedicats a aquest període en el que s’hi introduiran els principals conceptes. La introducció de nou contingut per part de l’educador anirà acompanyada de petites pràctiques i de material educatiu de suport per tal de fer de la visita al museu una experiència participativa i dinàmica. La segona part de l’activitat es centre en un dels canvis més rellevants de la Prehistòria i amb més presència al territori: l’art. Així, després d’una breu visita al Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre, els alumnes experimentaran amb primera persona amb les tècniques i els materials del moment realitzant la seva pròpia obra d’art.
Objectius:
- Descobrir els principals conceptes de la Prehistòria a través dels espais museïtzats de Montblanc.
- Aproximar-nos al passat a través de la pràctica de les tècniques artístiques de la Prehistòria per conèixer el període de forma experimental.
- Comprendre l’art com una font d’informació necessària per interpretar la Prehistòria.
- Gaudir del patrimoni cultural coneixent-lo en el marc de la sortida escolar amb l’objectiu de valorar-lo per protegir-lo i preservar-lo.
- Relacionar-nos respectuosament amb l’entorn i amb els companys en un marc diferent de l’habitual.
QUÈ APRENDREM?
- El concepte d’evolució humana.
- Les principals característiques del Paleolític i Neolític.
Les formes i tècniques artístiques del períodes.
Com és el nostre passat? El Museu presenta l’evolució històrica de la comarca entre finals del segle XVIII i mitjan segle XX. Què és l’art? Recorrerem les sales d’exposició permanent del Museu de la Garrotxa per apreciar els valors estètics de les obres d’art i fruir-ne. Formen la part més important de la col·lecció els quadres de l’escola d’Olot i d’artistes forans com Ramon Casas. També hi trobem escultors com Josep Clarà i Miquel Blay, i una important col·lecció de cartells modernistes.
Es tracta d’una visita informal i lúdica sense oblidar, però, el vessant acadèmic i formatiu. Es tracta de desmitificar, també, la rigidesa dels museus i facilitar la comprensió de l’art.
Conèixer les tècniques artesanals de manufactura de les imatges religioses emprades en els tallers d’Olot. Obtenir informació històrica de l’activitat. Apreciar els diversos i variats elements que formen part de la col·lecció del Museu en els diferents àmbits. Fomentar la participació dels alumnes en el diàleg entre els alumnes i l’educador/a. Valorar els diferents àmbits del Museu: la casa de Marian Vayreda on va treballar en la seva creació literària, el fons d’art, el taller de sants.
Voleu endinsar-vos en el dia a dia dels monjos benedictins? Heu pensat mai en agafar l'hàbit i entrar com a monjos novells d'un monestir?
Ara ho podeu fer de la mà de Jofre de Foixà, monjo del Monestir, músic i trobador, que torna del passat per introduir-nos en els horaris, treballs i espais de l'històric monestir de Sant Feliu de Guíxols.
A través d'aquesta visita teatralitzada, els alumnes entraran com a monjos novells a descobrir els espais, treballs i horaris que a partir d'ara formaran part del seu dia a dia.
Visita comentada per descobrir el patrimoni de Sant Feliu de Guíxols, a través d'un itinerari per diferents punts d'interès de la ciutat, que serveix per explicar la seva evolució urbana al llarg dels temps i alhora conèixer alguns dels elements patrimonials d'interès que també expliquen l'evolució arquitectònica de Sant Feliu: el Monestir, la Plaça del Mercat, el Passeig dels Guíxols, el Nou Casino La Constància, etc.
El Museu Arqueològic de l’Esquerda fa arribar entre el 8 de setembre i el 3 de desembre una nova exposició temporal a Osona. Creada pel Museu Arqueològic de Catalunya (MAC), Arqueoxarxa i la Diputació de Barcelona, Ossos. Un viatge a l’època medieval de la mà de l’antropologia física. Ens introdueix en el món de l’antropologia aplicat a l’arqueologia per desvetllar un dels períodes cabdals de la Història de Catalunya, l’Edat Mitjana. Sovint les dades amb les que treballem aquesta època ens venen donades per la gran quantitat de monuments i documentació escrita. Però l’arqueologia també ens proporciona molta informació, en especial les restes humanes procedents de les necròpolis. L’antropologia física i la paleopatologia són disciplines que ens ajuden a conèixer com era i com vivia la població en època medieval.
Amb l’exposició Ossos. Un viatge a l’època medieval de la mà de l’antropologia física, ens aproparem a diferents aspectes de la vida fa mil anys a través de les restes d’un seguit de jaciments de la Catalunya central entre els segles VIII i XV.
El Museu Arqueològic de l’Esquerda fa arribar entre el 8 de setembre i el 3 de desembre una nova exposició temporal a Osona. Creada pel Museu Arqueològic de Catalunya (MAC), Arqueoxarxa i la Diputació de Barcelona, Ossos. Un viatge a l’època medieval de la mà de l’antropologia física. Ens introdueix en el món de l’antropologia aplicat a l’arqueologia per desvetllar un dels períodes cabdals de la Història de Catalunya, l’Edat Mitjana. Sovint les dades amb les que treballem aquesta època ens venen donades per la gran quantitat de monuments i documentació escrita. Però l’arqueologia també ens proporciona molta informació, en especial les restes humanes procedents de les necròpolis. L’antropologia física i la paleopatologia són disciplines que ens ajuden a conèixer com era i com vivia la població en època medieval.
Amb l’exposició Ossos. Un viatge a l’època medieval de la mà de l’antropologia física, ens aproparem a diferents aspectes de la vida fa mil anys a través de les restes d’un seguit de jaciments de la Catalunya central entre els segles VIII i XV.
El Museu Comarcal de la Conca ofereix l’opció de conèixer la història de la Conca al llarg del segles, i per extensió d’analitzar els canvis i continuïtats més rellevants del passat descobrint les sales del Museu. Així, començant per la Prehistòria i acabant a la sala dels oficis per introduir l’Edat Moderna i Contemporània, s’aniran descobrint els conceptes a partir de demostracions i dinàmiques amb materials de suport per anar teixint una interessant línia del temps de forma pràctica i experimental.
OBJECTIUS:
- Descobrir i aprofundir en la Història de la Conca a partir de la visita al Museu Comarcal.
- Analitzar els canvis i continuïtats més rellevants de la Història a través d’una visita transversal en el temps.
- Valorar i gaudir del patrimoni cultural del nostre entorn coneixent-lo en el marc de la sortida escolar amb l’objectiu de protegir-lo i preservar-lo.
- Conèixer i respectar les normes de convivència i de respecte pròpies d’un museu.
QUÈ APRENDREM?
- L’evolució històrica de la comarca de la Conca de Barberà.
- Les principals característiques del Paleolític i Neolític i la seva rellevància al territori.
- Els pobles ibèrics a la Conca de Barberà.
- Els canvis i continuïtats de la romanització.
- El món medieval: la ciutat de Montblanc.
- L’edat Moderna: oficis i vida quotidiana.
- L’època contemporània.
Activitat integral que permet introduir conceptes claus de les ciències socials i de la tecnologia a través d’un element patrimonial important del passat com són els Molins de la Vila i de la reflexió sobre el present. Així, la visita dinamitzada comença analitzant la importància dels molins en un passat i experimentant amb diferents mètodes de mòlta per veure’n l’evolució tecnològica. Alhora, es comprendrà el funcionament i les diferents parts d’un molí. Finalment, es reflexionarà a través d’una dinàmica sobre el valor de l’aigua i el seu pes com a energia en el passat, present i futur.
OBJECTIUS
- Oferir una proposta interdisciplinària connectant les ciències socials i la tecnologia en mateix element patrimonial.
- Comprendre la importància social i tecnològica dels molins a través de l’experiència.
- Conèixer les diferents alternatives energètiques en el passat i en l’actualitat partint de l’exemple de l’aigua per valorar la importància de les energies sostenibles.
- Gaudir del patrimoni cultural coneixent-lo en el marc de la sortida escolar amb l’objectiu de valorar-lo per protegir-lo i preservar-lo.
- Relacionar-nos respectuosament amb l’entorn i amb els companys en un marc diferent de l’habitual.
QUÈ APRENDREM?
- La importància de l’agricultura al llarg de la Història.
- Els molins medievals: usos i importància social i econòmica.
- L’evolució tecnològica dels molins.
- L’aigua com a font d’energia passada, present i futura.