L'enigma de les quatre capses pretén, mitjançant la dinamització de quatre capses, que l’alumnat s’aproximi a la realitat dels arxius des d’un punt de vista experimental passant per les principals tasques que realitza tant una persona que consulta l’arxiu com les que realitzen els arxivers i arxiveres que hi treballen. L’activitat està principalment pensada per a ser realitzada en grups d’estudiants d’ESO. Per les característiques de l’espai s’ha concebut una activitat que es pot realitzar per un grup-classe i ha estat dissenyada de forma competencial seguint el nou currículum del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. S’ha centrat dins l’educació bàsica, focalitzant-se en l’Educació Secundària Obligatòria i s’han tingut en compte els sis vectors claus de l’educació bàsica, centrant-se sobre tot en:• L’aprenentatge competencial.
• La perspectiva de gènere.
• La universalitat del currículum.
L’activitat didàctica que es proposa està dividida en tres moments d’aprenentatge:
• Un primer moment a l’aula on el docent, a partir d’una material facilitat per l’arxiu, realitzarà un treball previ per tal de motivar l’alumnat.
• Un segon moment a l’arxiu. És el dia de la visita del grup a les instal·lacions de l’arxiu on les persones responsables de l’arxiu dinamitzaran l’activitat
• Un tercer moment a l’aula on el docent, a partir de les tasques realitzades a l’arxiu, facilitarà que l’alumnat consolidi els aprenentatges realitzats mitjançant una activitat de resum i conclusió.