Aquestes activitats commemoren l'any de l'esport. Degut a la importància del Club Atlètic Vic a la comarca d'Osona, proposem una sèrie d'activitats que radiquen entorn al fons dedicat a aquest club de l'Arxiu Comarcal d'Osona. Les activitats proposades inclouen de CI de Primària a ESO i proposen un apropament transversal, per una banda, al que és un club esportiu i els valors que es deriven de la pràctica de l'atletisme (competitivitat sana, treball en equip...). Altres temes a treballar en les diverses activitats (i segons els nivells) serien l'esport i el gènere, l'abans i ara del CAVIC i la pràctica esportiva (des dels anys 20 fins a l'actualitat) o el funcionament d'un club: quines dinàmiques organitzatives el regeixen, com s'estructura, etc.
D'altra banda, aquestes activitats plantegen també un apropament al treball amb arxiu i amb documents diversos. Un arxiu serveix per preservar documents de tot tipus: des de fonts escrites fins a imatges o fins i tot continguts audiovisuals. No obstant, el que sobretot ens interessa aquí és concebre l’arxiu com un element viu, que pot ser rellegit i reinterpretat des de diferents perspectives. En aquest sentit, pensem que és bo que els i les alumnes entenguin quina és la funció pràctica d’un arxiu (en aquest cas, un arxiu comarcal). També que, en la mesura del possible i segons el seu nivell educatiu, entenguin els criteris de sistematització i catalogació que li són propis, tot i que ells i elles, després, puguin interpretar lliurement els materials del fons. En altres paraules: és important no oblidar el context inicial d’un determinat document, així com la importància de la seva preservació en un entorn sistemàtic i ordenat, però això no hauria de ser limitant pel que fa a les possibles lectures que puguin sorgir d’aquest material.
Aquestes activitats commemoren l'any de l'esport. Degut a la importància del Club Atlètic Vic a la comarca d'Osona, proposem una sèrie d'activitats que radiquen entorn al fons dedicat a aquest club de l'Arxiu Comarcal d'Osona. Les activitats proposades inclouen de CI de Primària a ESO i proposen un apropament transversal, per una banda, al que és un club esportiu i els valors que es deriven de la pràctica de l'atletisme (competitivitat sana, treball en equip...). Altres temes a treballar en les diverses activitats (i segons els nivells) serien l'esport i el gènere, l'abans i ara del CAVIC i la pràctica esportiva (des dels anys 20 fins a l'actualitat) o el funcionament d'un club: quines dinàmiques organitzatives el regeixen, com s'estructura, etc.
D'altra banda, aquestes activitats plantegen també un apropament al treball amb arxiu i amb documents diversos. Un arxiu serveix per preservar documents de tot tipus: des de fonts escrites fins a imatges o fins i tot continguts audiovisuals. No obstant, el que sobretot ens interessa aquí és concebre l’arxiu com un element viu, que pot ser rellegit i reinterpretat des de diferents perspectives. En aquest sentit, pensem que és bo que els i les alumnes entenguin quina és la funció pràctica d’un arxiu (en aquest cas, un arxiu comarcal). També que, en la mesura del possible i segons el seu nivell educatiu, entenguin els criteris de sistematització i catalogació que li són propis, tot i que ells i elles, després, puguin interpretar lliurement els materials del fons. En altres paraules: és important no oblidar el context inicial d’un determinat document, així com la importància de la seva preservació en un entorn sistemàtic i ordenat, però això no hauria de ser limitant pel que fa a les possibles lectures que puguin sorgir d’aquest material.
Empúries proposa aquesta visita guiada a l'alumnat d'educació infantil i primària.
La visita didàctica aprofundeix en els costums i les creences antigues de les cultures clàssiques (grega i romana) que habitaren a Empúries. Amb aquesta visita els alumnes descobriran la historia del jaciment i els seus principals espais d'una forma amena, i aprendran com era la vida en aquestes ciutats fa dos mil anys.
Habilitats que desenvolupa: identificar les principals etapes de la història de la humanitat; conèixer els trets més importants de les civilitzacions grega i romana; identificar les formes de vida a Catalunya abans i després de la romanització; desvetllar l'interès pel coneixement de la nostra història; valorar i respectar costums i formes de vida dels avantpassats, entent-los com a herència de civilització; aprendre a valorar i respectar el patrimoni pel seu valor cultural i com a font de coneixement, i actuar a favor de la seva protecció.
Per tal d'aprendre el més essencial de la visita comentada a l'exposició "Curar-se en salut", es proposa aquest taller pràctic i participatiu, basat en cinc activitats que ens ajudaran a aprofundir en els continguts més bàsics de la nostra salut:
- Sistema digestiu i alimentació.
- Sistema cardiovascular
- Els sentits
- Sistema i higiene dental
- Emergències i salut
Dels oficis del passat a les professions del present
Els oficis d’avui no són ben bé com els e fa cent anys. L’activitat ens permet analitzar de quina manera han anat canviant els oficis, tant pel que fa a processos tècnics que es feien servir, com en relació a l’aportació que cada ofici o professió ha fet per al benestar de les comunitats. Explotarem els objectes que es feien servir en el passat per tal d’aprofundir en les eines i tecnologies pròpies d’oficis com la pesca, la pagesia, la ramaderia i el tèxtil, entre d’altres. La visita aprofundeix en els canvis tecnològics implicats en l’obtenció i producció de bens essencials i les diferents relacions amb el medi.
Dels oficis del passat a les professions del present
Els oficis d’avui no són ben bé com els de fa cent anys. L’activitat ens permet analitzar de quina manera han canviant els oficis, tant pel que fa als processos tècnics que es feien servir com en relació a l’aportació que cada ofici o professió ha fet per al benestar de les comunitats. Explorarem els objectes que es deien servir en el passar per tal d’aprofundir en les eines i tecnologies pròpies d’oficis com la pesca, la pagesia, la ramaderia i el tèxtil, entre d’altres. Durant el taller, l’alumnat podrà ser protagonista d’una dramatització basada en les aportacions dels oficis tradicionals al funcionament de les comunitats, reflexionar sobre la seva interdependència i la importància de la cooperació.
Els arxivers de l’Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà visiten els instituts de la comarca que ho sol·liciten, per guiar als estudiants en la tria del tema del treball i donar-los alguns conceptes metodològics bàsics per a la seva confecció.
La idea clau rau en què els estudiants que opten per fer recerca històrica, l’acabin realitzant i no es dediquin a copiar el que altres ja han escrit abans. Que la recerca sigui inèdita i en la mesura de les seves possibilitats. Han de tenir els coneixements necessaris per poder extraure dades i informació de les fonts que estudien, les habilitats metodològiques per treballar-les i la capacitat de pensar-les i extreure’n conclusions.
Un bon treball de recerca no és el més ambiciós, sinó el que permet als estudiants posar a prova i millorar aquests aspectes de la seva formació.
L’estudi de la catedral a través del bestiari representat ens permetrà espiar: els ocells, les serps de cues llargues i caragolades i els animals de fa 800 anys que ens esperen!!
Els alumnes tindran un contacte directe, emprant tècniques d’observació i l’ajut d’un divertit i estrany passeig per les representacions zoomòrfiques dels capitells i retaules, mentre toquen les textures, escolten les faules i canten caçons dels animals.
Aquesta és una primera aproximació a l’espai religiós de la nostra ciutat, en que els nens i les nenes de 6 i 7 anys ressegueixen els racons i es topen amb les sorpreses amagades de l’edifici.
Aquesta activitat barreja teoria i pràctica per comprendre i gaudir de la Prehistòria de manera complerta i didàctica. Comença als espais del Museu Comarcal dedicats a aquest període en el que s’hi introduiran els principals conceptes. La introducció de nou contingut per part de l’educador anirà acompanyada de petites pràctiques i de material educatiu de suport per tal de fer de la visita al museu una experiència participativa i dinàmica. La segona part de l’activitat es centre en un dels canvis més rellevants de la Prehistòria i amb més presència al territori: l’art. Així, després d’una breu visita al Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre, els alumnes experimentaran amb primera persona amb les tècniques i els materials del moment realitzant la seva pròpia obra d’art.
Objectius:
- Descobrir els principals conceptes de la Prehistòria a través dels espais museïtzats de Montblanc.
- Aproximar-nos al passat a través de la pràctica de les tècniques artístiques de la Prehistòria per conèixer el període de forma experimental.
- Comprendre l’art com una font d’informació necessària per interpretar la Prehistòria.
- Gaudir del patrimoni cultural coneixent-lo en el marc de la sortida escolar amb l’objectiu de valorar-lo per protegir-lo i preservar-lo.
- Relacionar-nos respectuosament amb l’entorn i amb els companys en un marc diferent de l’habitual.
QUÈ APRENDREM?
- El concepte d’evolució humana.
- Les principals característiques del Paleolític i Neolític.
Les formes i tècniques artístiques del períodes.
Empúries proposa aquesta visita teatralitzada a l'alumnat d'educació infantil, primària, secundària i batxillerat.
La Iulia Domitia i el Caius Aemilius, antics habitants de l'Emporiae romana del segle I dC, ens mostraran com era la seva ciutat, com s'hi vivia, com eren les cases, els carrers, les places, els mercats i els temples. Una visita pensada per conèixer la història de l'antiga ciutat d'Empúries. Una visita lúdica que apropa els alumnes a la cultura romana a partir de les restes de la ciutat d'Emporiae i de les històries d'aquests antics personatges.
Habilitats que desenvolupa: identificar les principals etapes de la història de la humanitat; conèixer els trets més importants de la civilització romana; identificar les formes de vida a Catalunya abans i després de la romanització; desvetllar l'interès pel coneixement de la nostra història; valorar i respectar costums i formes de vida dels avantpassats, entenent-los com a herència de civilització; aprendre a valorar i respectar el patrimoni pel seu valor cultural i com a font de coneixement, i actuar a favor de la seva protecció.