La irrupció massiva i accelerada de les xarxes socials i de la informació a través d’internet ha obligat els museus i monuments a plantejar-se nous camins i estratègies per arribar al públic i transmetre el coneixement que generen aquest tipus d’institucions. Pot fer la sensació que gràcies a les xarxes avui dia el coneixement entorn del patrimoni arriba a un públic molt més ampli i divers que abans. Però el desplegament de tanta informació mitjançant internet aconsegueix realment portar més visitants presencials als museus i monuments i crear nous públics? I, d’altra banda, com es pot evitar la frivolitat buida i la manca de rigor en la informació davant la immediatesa i la velocitat que exigeixen les xarxes?
Aquesta revolució digital sense fre és, a més, un dels factors que han contribuït a la crisi de model i de recursos dels mitjans de comunicació tradicionals, cosa que ha transformat també la relació entre les institucions patrimonials i aquests mitjans, en els quals la informació cultural té una presència cada vegada menor.
En la VII Jornada de Patrimoni Cultural es debatran quines han de ser, en aquest panorama actual tan complex i en constant canvi, les estratègies de difusió i transmissió de coneixement, dirigides a públics molt diversos, per part de les institucions museístiques i patrimonials. Per fer-ho comptarem amb diversos professionals, tant de departaments de màrqueting i comunicació de museus i monuments, com de gabinets de comunicació privats especialitzats en el tema, influencers i divulgadors a les xarxes socials, així com periodistes culturals.
Programa de la Jornada
MATÍ
9.00 h | INSCRIPCIONS
9.30 h - 9.45 h | Benvinguda institucional
9.45h - 10.15h | Comunicar la cultura. Estratègies subversives. A càrrec dePati Núñez
Apropar la cultura al gran públic no ha estat mai una tasca fàcil. La periodista Pati Núñez (Barcelona, 1976) ens explicarà, des de la seva condició polifacètica de periodista, comissària, professora, escriptora, fundadora d’un festival i directora d’una agència de comunicació, les estratègies (algunes premiades) que ha ideat els darrers quinze anys per aconseguir atreure l’atenció i posicionar la cultura i els seus agents en els mitjans de comunicació i la societat.
10.15h – 10.20h | Torn de preguntes
10.20h – 11.05h |Més a prop de Johannes Vermeer. Nanet Beumer, Cap de Digitalització, Màrqueting i Campanyes Rijksmuseum
Amb motiu de la gran exposició de Vermeer que va tenir lloc la primavera passada, el Rijksmuseum d’Amsterdam va llançar una aventura en línia narrada per Stephen Fry (en anglès) i Joy Delima (en neerlandès). En aquesta presentació, Nanet Beumer farà que ens submergim en aquesta exposició en línia de Vermeer i també compartirà amb el públic les estratègies, els reptes i les oportunitats digitals del Rijksmuseum.
11.05h - 11.15h | Torn de preguntes
11.15h - 11.45h | PAUSA CAFÉ a la Sala Gaudí de La Pedrera
11.45h – 12.30h | Estratègies digitals del Museu del Prado: les xarxes socials.Javier Sainz dels Terreros, tècnic de Gestió de Comunicació Digital del Museu del Prado
El Museu del Prado s’esforça des de les seves xarxes socials per apropar el museu al públic i oferir els mitjans necessaris perquè tothom pugui gaudir d’una col·lecció tan excepcional. Amb aquest objectiu, des del 2017 s’hi emeten vídeos en directe a Instagram, en els quals es comenten diferents obres i es mostra el dia a dia de la institució. Conscients que no sempre és fàcil visitar un museu com el Prado, a vegades cal que algú ens acompanyi i ens ajudi a percebre detalls que, d’una altra manera, no sabríem veure. Per tant, als vídeos d’Instagram, així com al seu compte de TikTok, el museu ofereix algunes claus per comprendre millor les obres d’art. En aquests vídeos hi han participat centenars de persones, la majoria professionals del mateix museu, però també experts en matèries tan variades com la botànica, el dret, la medicina o la moda.
Quines són les noves estratègies en la comunicació cultural i les tendències dels públics i dels consumidors que viuen en constant transformació? En aquesta sessió s’analitzaran les claus de l’èxit d’una bona campanya i s’exposarà com es pot traslladar la creativitat artística a la comunicació, amb exemples de campanyes reals en l’àmbit de la cultura i del patrimoni cultural, tant nacionals com internacionals. Una sessió en la qual es posarà èmfasi en la creativitat, l’autenticitat i l’adaptabilitat en les noves formes de comunicació, que són factors clau per atreure les audiències.
13.25h - 13.30h | Torn de preguntes
13.30h - 15.00h | PAUSA DINAR (lliure)
TARDA
15.00h – 15.45h | Taula rodona amb influencers (modera Montse Frisach)