L’Arxiu Comarcal de la Garrotxa (ACGAX) va ser creat l’any 1983 arran d’un conveni signat entre l’Ajuntament d’Olot i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. La primera seu, ubicada a la planta baixa de l’antic Hospici, al centre de la ciutat, va ser inaugurada l’any 1987. Posteriorment, l’any 2001, l’arxiu es va traslladar a l’ala oest del segon pis del mateix edifici. El 16 de març de 2012 es va inaugurar la nova seu, un edifici de nova factura emplaçat al puig del Roser, també al centre de la ciutat, obra dels arquitectes Joan i Isabel Rodon.
L’any 2009, el Departament de Cultura, el Consell Comarcal de la Garrotxa i l’Ajuntament d’Olot van subscriure el conveni de col·laboració per a la gestió de l’Arxiu Comarcal de la Garrotxa. Aquest model de cogestió ha de permetre garantir el correcte funcionament de l’arxiu i que aquest equipament pugui complir amb les funcions fixades per la llei, tant en el vessant arxivístic com en la gestió documental, en l’àmbit local i comarcal.
L’Arxiu Comarcal de la Garrotxa custodia el fons municipal d’Olot (des del segle XVI), els prop de cinc mil protocols de les diverses notaries del districte d’Olot (des del segle XIII) i diversos fons institucionals, d’associacions, patrimonials, eclesiàstics, d’empreses i de particulars de la comarca. També conserva algunes col·leccions documentals (efímers i cartells) i més de 120.000 imatges, i disposa d’una biblioteca especialitzada en història local i d’una hemeroteca amb més de 500 capçaleres de la Garrotxa.
L’Arxiu Comarcal de la Garrotxa gestiona la Beca Ernest Lluch de Ciències Socials i Humanes, que convoca anualment l’Ajuntament d’Olot, i publica la revista Estudis Històrics de la Garrotxa (de periodicitat anual) i el butlletí de divulgació del patrimoni cultural de la comarca El Cartipàs (d’aparició mensual).