Arxiu Comarcal del Vallès Occidental (ACVOC)
Arxiu Comarcal del Vallès Occidental (ACVOC)
L’Arxiu Comarcal del Vallès Occidental (ACVOC) es va crear el 1982 com a arxiu dependent de la Generalitat de Catalunya. La seva ubicació, a Terrassa, responia a la llarga tradició que la ciutat ha mantingut en matèria d’arxius. Actualment, l’ACVOC també comprèn l’Arxiu Històric de Terrassa, creat el 1932.
L’Arxiu Comarcal del Vallès Occidental - Arxiu Històric de Terrassa custodia un total de 315 fons documentals, amb un volum de 5.466 m lineals de documentació de procedència d’Administració local, reial i senyorial, notarial, religiosa, empresarial i particular. A més, disposa de 250 m lineals més de biblioteca auxiliar i administrativa. El document més antic custodiat en aquest arxiu és un fragment de còdex amb escriptura visigòtica datat del segle ix.
El nou i modern edifici que allotja l’arxiu, inaugurat el 9 de juny del 2014, té una superfície de 3.800 m2, i es divideix en tres àrees bàsiques. Una primera àrea se situa a la planta inferior, i té cinc dipòsits convencionals més un sisè per a formats especials. També hi ha una àrea de tres dipòsits en una planta superior, amb moll de càrrega i descàrrega i secció de desinfecció, de neteja i de magatzem. Finalment, hi ha una àrea principal amb un dipòsit convencional, una sala de treball interna, una sala de digitalització, dos dipòsits refrigerats per a la preservació de fotografies, una sala de treball externa, una sala de consulta pública molt espaiosa, un espai per a activitats de formació i una sala polivalent de gran capacitat.
El nou equipament té la finalitat de preservar, conservar, tractar i difondre el patrimoni documental d’àmbit local i comarcal, per la qual cosa incorpora eines de tractament digital. L’ACVOC també desenvolupa una funció important com a agent cultural i social al servei de Terrassa i del Vallès Occidental. A més, també assessora les administracions del seu àmbit que ho sol·licitin en matèria de gestió de documents i en la implantació de sistemes de gestió documental. Aquesta funció abraça la documentació tant en suports tradicionals com en suports electrònics, així com els documents digitalitzats.
Planifica la visita
Què puc fer?
- Abast cronològic: segles IX-XXI.
- Visites guiades, mostra de documents i presentacions.
- Digitalització de documents històrics i consulta en línia.
- Sala de consulta de documents amb 24 punts de lectura.
- Biblioteca auxiliar d'historiografia, investigació i de publicacions administratives.
- Assessorament a la recerca històrica i a la investigació en general.
- Servei de fotocòpies i digitalització.
- Assessorament sobre qüestions tècniques i històriques relacionades amb les fonts documentals.
- Sala de seminaris per a petites conferències, per a activitats docents i per a reunions.
- Sala polivalent de gran capacitat.
Horaris
Horari hivernMatí: De dilluns a divendres de 9:00 h a 14:00 h
Tarda: De dilluns a dijous de 15:30 h a 18:00 h
La tarda de divendres s’obrirà la consulta en el cas que hi hagin sol·licituds mitjançant cita prèvia.
Horari estiu
Des de l’1 de juny fins el 30 de setembre, de 8:00 h a 15:00 h