Aquestes activitats commemoren l'any de l'esport. Partint de diferents fons de l’Arxiu Comarcal del Maresme, les propostes es centren en diferents disciplines esportives, des del ciclisme al futbol. Les activitats proposades inclouen de CI de Primària a ESO i proposen un apropament transversal al que són els esports i els valors que se’n deriven (competitivitat sana, treball en equip...). Altres temes a treballar en les diverses activitats (i segons els nivells) serien l'esport i el gènere, l'abans i ara de la pràctica esportiva (des d’aproximadament els anys 30 fins a l'actualitat) o l’arrelament de determinades pràctiques esportives a la cultura popular i, específicament, a la història recent del maresme (per exemple, la Festa del Pedal de 1936). Cada nivell es centra en una pràctica esportiva.
D'altra banda, aquestes activitats plantegen també un apropament al treball amb arxiu i amb documents diversos. Un arxiu serveix per preservar documents de tot tipus: des de fonts escrites fins a imatges o fins i tot continguts audiovisuals. No obstant, el que sobretot ens interessa aquí és concebre l’arxiu com un element viu, que pot ser rellegit i reinterpretat des de diferents perspectives. En aquest sentit, pensem que és bo que els i les alumnes entenguin quina és la funció pràctica d’un arxiu (en aquest cas, un arxiu comarcal). També que, en la mesura del possible i segons el seu nivell educatiu, entenguin els criteris de sistematització i catalogació que li són propis, tot i que ells i elles, després, puguin interpretar lliurement els materials del fons. En altres paraules: és important no oblidar el context inicial d’un determinat document, així com la importància de la seva preservació en un entorn sistemàtic i ordenat, però això no hauria de ser limitant pel que fa a les possibles lectures que puguin sorgir d’aquest material.
Aquestes activitats commemoren l'any de l'esport. Degut a la importància del Club Atlètic Vic a la comarca d'Osona, proposem una sèrie d'activitats que radiquen entorn al fons dedicat a aquest club de l'Arxiu Comarcal d'Osona. Les activitats proposades inclouen de CI de Primària a ESO i proposen un apropament transversal, per una banda, al que és un club esportiu i els valors que es deriven de la pràctica de l'atletisme (competitivitat sana, treball en equip...). Altres temes a treballar en les diverses activitats (i segons els nivells) serien l'esport i el gènere, l'abans i ara del CAVIC i la pràctica esportiva (des dels anys 20 fins a l'actualitat) o el funcionament d'un club: quines dinàmiques organitzatives el regeixen, com s'estructura, etc.
D'altra banda, aquestes activitats plantegen també un apropament al treball amb arxiu i amb documents diversos. Un arxiu serveix per preservar documents de tot tipus: des de fonts escrites fins a imatges o fins i tot continguts audiovisuals. No obstant, el que sobretot ens interessa aquí és concebre l’arxiu com un element viu, que pot ser rellegit i reinterpretat des de diferents perspectives. En aquest sentit, pensem que és bo que els i les alumnes entenguin quina és la funció pràctica d’un arxiu (en aquest cas, un arxiu comarcal). També que, en la mesura del possible i segons el seu nivell educatiu, entenguin els criteris de sistematització i catalogació que li són propis, tot i que ells i elles, després, puguin interpretar lliurement els materials del fons. En altres paraules: és important no oblidar el context inicial d’un determinat document, així com la importància de la seva preservació en un entorn sistemàtic i ordenat, però això no hauria de ser limitant pel que fa a les possibles lectures que puguin sorgir d’aquest material.
Amb aquesta sessió didàctica els alumnes descobreixen què és un arxiu, què s’hi fa, què s’hi guarda, per què, i sobretot com els pot ser útil d’una forma amena i dinàmica.
Aquesta activitat es desenvolupa a partir d’una presentació en power point de l’arxiu, les seves funcions i els seus fons. A continuació, es mostren i comenten diferents documents originals de diverses èpoques, suports i tipologies documentals com: pergamins, fotografies, cartells, documents administratius o personals, programes de festa major, entre d'altres, escollits en funció dels interessos i demandes de cada centre.
La sessió es conclou amb un itinerari guiat per les instal·lacions de l’Arxiu, en què els alumnes recorren els espais de treball i observen in situ els diferents processos que s’apliquen per a l’organització i el tractament de la documentació: moll de descàrrega i sala de tria i primers tractaments, els dipòsits de documents i la sala de consulta.
L’activitat es modula atenent als continguts curriculars de cadascun dels nivells educatius i permet introduir els alumnes al món de la recerca històrica, alhora que promou el coneixement i el respecte del patrimoni documental.
OBJECTIUS:
Conèixer la prehistòria a partir dels elements d’ornamentació del cos que conserva el museu.
Reflexionar sobre la importància de la imatge del propi cos ja des de temps prehistòrics.
DESCRIPCIÓ:
Veiem imatges del procés de realització d’un collaret al Neolític i acabem fent-lo nosaltres mateixos a partir dels materials i tècniques que tenien a l’abast a la prehistòria.
Aquest taller és una versió reduïda del taller “Vine a la prehistòria i posa’t elegant”, i és adequat per als grups que ja han realitzat algun altre taller de prehistòria del Museu i volen fer una part més experimental.
Empúries proposa aquesta visita guiada a l'alumnat d'educació infantil i primària.
La visita didàctica aprofundeix en els costums i les creences antigues de les cultures clàssiques (grega i romana) que habitaren a Empúries. Amb aquesta visita els alumnes descobriran la historia del jaciment i els seus principals espais d'una forma amena, i aprendran com era la vida en aquestes ciutats fa dos mil anys.
Habilitats que desenvolupa: identificar les principals etapes de la història de la humanitat; conèixer els trets més importants de les civilitzacions grega i romana; identificar les formes de vida a Catalunya abans i després de la romanització; desvetllar l'interès pel coneixement de la nostra història; valorar i respectar costums i formes de vida dels avantpassats, entent-los com a herència de civilització; aprendre a valorar i respectar el patrimoni pel seu valor cultural i com a font de coneixement, i actuar a favor de la seva protecció.
Dels oficis del passat a les professions del present
Els oficis d’avui no són ben bé com els de fa cent anys. L’activitat ens permet analitzar de quina manera han canviant els oficis, tant pel que fa als processos tècnics que es feien servir com en relació a l’aportació que cada ofici o professió ha fet per al benestar de les comunitats. Explorarem els objectes que es deien servir en el passar per tal d’aprofundir en les eines i tecnologies pròpies d’oficis com la pesca, la pagesia, la ramaderia i el tèxtil, entre d’altres. Durant el taller, l’alumnat podrà ser protagonista d’una dramatització basada en les aportacions dels oficis tradicionals al funcionament de les comunitats, reflexionar sobre la seva interdependència i la importància de la cooperació.
L’estudi de la catedral a través del bestiari representat ens permetrà espiar: els ocells, les serps de cues llargues i caragolades i els animals de fa 800 anys que ens esperen!!
Els alumnes tindran un contacte directe, emprant tècniques d’observació i l’ajut d’un divertit i estrany passeig per les representacions zoomòrfiques dels capitells i retaules, mentre toquen les textures, escolten les faules i canten caçons dels animals.
Aquesta és una primera aproximació a l’espai religiós de la nostra ciutat, en que els nens i les nenes de 6 i 7 anys ressegueixen els racons i es topen amb les sorpreses amagades de l’edifici.