La Facultat de Lletres de la Universitat de Girona és la seu de la Càtedra de Patrimoni Literari i és la casa de la literatura per excel·lència. No només s'ensenya literatura a les seves aules, sinó que s'hi conserven llegats d'escriptors, hi ha escriptors que hi fan classe i escriptors que han passat per les seves aules com a alumnes –i hi han deixat empremta–, i ha estat matèria literària en algunes ocasions.
En aquest itinerari literari s'uneixen dos passats en un mateix recorregut, el de l'edifici mateix, d’una banda, i el de la Facultat com a tal, per l’altra. L’edifici té un passat llarg. Hem de cercar els seus inicis al segle XIII, quan va ser creat per allotjar el convent dels frares dominicans a Girona. El passat de la Facultat és més recent. Té les seves arrels en el segle XX, en els inicis dels estudis universitaris a Girona.
«La casa de la literatura», amb guió i selecció de textos a càrrec d’Esther Fabrellas, Francesca R. Ucella i Mariàngela Vilallonga, fou publicat dins la col·lecció d’itineraris literaris autoguiats de la Càtedra de Patrimoni Literari l’any 2011.
Primerament, el mediador explicarà què és un retaule i en mostrarà alguns exemples, es parlarà de les tècniques utilitzades i els artistes que hi intervenien (daurador, escultor, pintor). A partir de les explicacions i imatges mostrades, realitzarem un retaule en miniatura destacant els elements que el formen. Els alumnes escolliran el missatge o la història que volen transmetre amb el seu retaule (escenes, personatges...).
El mediador farà una explicació breu i adaptada de les Festes de l'Os de l'Alt Vallespir on presentarà els personatges que hi intervenen amb fotografies i dibuixos. S'interrogarà als nens i nenes sobre els cicles de l'any, les estacions i com els éssers humans, els animals i les plantes es desenvolupen i viuen adaptant-se a elles. Es veurà un fragment de la pel·lícula "L'hivern i la primavera al regne d'Escampeta", després es parlarà sobre la relació de la història de la pel·lícula i les festes de l'os.
A la segona part de l'activitat es farà un taller d'arts plàstiques «La petja de l'Ós» que consistirà a fer l'empremta d'una petjada d'os .
Després d'una petita introducció sobre la història de la vila, visitarem la seva església on es conserva un retaule barroc (protegit durant la Guerra civil espanyola). A través de la mirada, els alumnes identificaran els diferents materials utilitzats i les tècniques artístiques emprades a l'època. Es reflexionarà sobre la idea de l'art com a transmissor de missatges i narrador d'històries.
En paral·lel els alumnes tindran una fitxa pedagògica on hauran de respondre una sèrie de qüestions al llarg de la visita.
La visita pel poble de Molló permetrà descobrir l'arquitectura de muntanya. S'identificaran les seves característiques típiques i es parlarà dels elements de protecció de la llar, de símbols de devoció popular així com d'altres detalls en l'àmbit rural.
Els alumnes podran distingir-los i treballar-los amb el suport d'una fitxa pedagògica.
El CRBMC proposa aquesta visita guiada a l'alumnat de primària.
Com es degrada una obra d'art? Quins criteris es fan servir en la conservació restauració d'un bé cultural? Quin tipus de professionals intervenen en la conservació? Totes aquestes preguntes tindran resposta en la visita dinamitzada als tallers de restauració i instal·lacions científiques del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.
La visita permetrà als alumnes desenvolupar i interpretar els temes que prèviament s'hauran tractat en una breu presentació audiovisual, a través de l'observació del treball dels conservadors restauradors amb peces reals. Aquesta visita està pensada específicament per potenciar el diàleg davant les obres en procés de restauració a fi d'afavorir un rol més actiu per part dels alumnes. Durant la visita es realitzaran diverses dinamitzacions per fomentar la participació, complementades amb materials de suport.
Les visites les conduiran conservadors-restauradors de béns culturals professionals, amb una especial sensibilitat pedagògica, per tal d'oferir la millor informació als alumnes quan se situïn davant de les peces en procés de restauració.
Habilitats que desenvolupa: La visita educativa té com a objectiu que els joves comprenguin què constitueix el patrimoni cultural i què representa la tasca de conservar-lo. Que entenguin les dificultats tècniques, científiques i socials que representa la conservació d'un bé cultural i que s'impliquin en la seva defensa i protecció en el seu entorn més proper. També els permetrà descobrir diferents períodes o moments de la història del nostre país a través de les característiques de les obres restaurades.