8.45 – 9.15 h | Acreditacions
9.15 – 9.30 h | Benvinguda
Marta Lacambra, directora general de La Pedrera i Quim Borràs, director general de Patrimoni Cultural del Departament de Cultura.
9.30 – 10.15 h | Patrimoni cultural i IA: com no perdre el nord en un moment de canvis accelerats
Karma Peiró, periodista especialitzada en les Tecnologies de la Informació i la Comunicació
Descarrega la presentació
La conferència revisarà què és i què no és la intel·ligència artificial i el potencial transformador que pot suposar per al patrimoni cultural. En molt poc temps, aquesta tecnologia ens ha mostrat la cara més amable però també la més fosca. La sessió servirà per reflexionar, amb mirada crítica, sobre quines són les millors decisions que cal prendre quan intentem aplicar la IA, així com els reptes que ens planteja per als propers anys.
10.15 – 10.20 h | Torn de preguntes
10.20 – 10.50 h 1 PAUSA CAFÈ (Sala Gaudí)
10.50 – 11.20 h | La intel·ligència artificial en la interpretació de les fonts d’arxius històrics: evitar la desinformació quan els algorismes usen dades fiables
Josep Lladós Canet, director del Centre de Visió per Computador
Descarrega la presentació
La indústria dels bessons digitals es basa en la generació de rèpliques virtuals d’entitats físiques. En la Xarxa d’Arxius Comarcals de Catalunya s’ha aplicat per recrear patrimoni documental. La intel·ligència artificial, gràcies a l’ús de les dades fiables custodiades en els arxius comarcals, permet construir aquestes rèpliques i evitar d’aquesta manera la generació de coneixement poc fiable o sense contrastar. El Centre de Visió per Computador, amb la col·laboració de la Xarxa d’Arxius Comarcals, treballa per generar noves eines tecnològiques per apropar el patrimoni documental al gran públic, i així fer-lo més accessible i atractiu.
11.20 – 11.25 h | Torn de preguntes
11.25 – 11.55 h | Memòries Sintètiques. Transformar una institució cultural en un espai d'innovació ciutadana.
Airí Dordàs Perpinyà, dissenyadora especialitzada en comunicació i innovació social, i Axel Gasulla Roglà, general manager de Dometic Data Streamers
La tecnologia està cada cop més present en el món de la cultura. A Domestic Data Streamers, hem estat integrant tecnologia i dades en molts formats diferents. La intel·ligència artificial ens planteja nous reptes i oportunitats que ens permeten transformar els espais culturals i museus en llocs on es genera conversa. D’aquesta manera, no només es tenen en compte les idees dels creadors, sinó que també es dona veu als visitants, i les seves opinions es converteixen en una part important del patrimoni cultural.
11.55 – 12.00 h | Torn de preguntes
12.00 – 12.30 h | Intel·ligència artificial i patrimoni cultural. Aplicacions actuals i futures perspectives
Hèctor A. Orengo, professor d’investigació ICREA al Barcelona Supercomputing Center
Descarrega la presentació
Els darrers set anys s’ha produït un increment exponencial dels estudis dedicats a l’aplicació de mètodes procedents del camp de la intel·ligència artificial, en particular els anomenats aprenentatges automàtic i profund, a la detecció, l’estudi i la protecció del patrimoni cultural. En aquesta ponència s’explicarà el funcionament d’aquest tipus d’algoritmes i, mitjançant exemples pràctics, s’examinaran els avantatges i problemes de la seva aplicació al patrimoni cultural.
12.30 - 12.35 h | Torn de preguntes
12.35 – 13.05 h | Idees impossibles, projectes viables
Pep Casals, cofundador de Nubilum & Coeli Platform
Com podem transformar aquelles idees a priori impossibles en projectes reals? En aquesta presentació, a través d’un recull de casos pràctics, explorarem les estratègies per cobrir les necessitats i augmentar l’eficiència dels equips de l’àmbit patrimonial, i destacarem com la implementació d’eines d’intel·ligència artificial (IA) facilita aquests èxits, tot fent èmfasi en l’aplicació del criteri professional.
13.05 – 13.10 h | Torn de preguntes
13.10 – 15.00 h | PAUSA DINAR (lliure)
15.00 – 15.20 h | A través de l’espill. Una anàlisi del contingut patrimonial creat per la GenAI
Xavier Rubio Campillo, investigador Ramón y Cajal a la Universitat de Barcelona i director del grup de recerca en Didàctica i Patrimoni DIDPATRI
Descarrega la presentació
Les aplicacions d’IA generativa (GenAI) vinculades al patrimoni cultural són cada cop més populars. La consulta d’informació de fets històrics, les rutes a mida per visitar museus o la recreació visual del passat són només alguns dels usos actuals, però quin patrimoni és reflectit per aquestes eines i com podem analitzar els biaixos que generen? Presentem aquí els resultats preliminars d’un estudi per avaluar les dinàmiques d’ús de la GenAI dins el context del patrimoni cultural.
15.20 – 15.40 h | Ús d’IA generativa en l’administració pública. Audioguies
J. Ignasi Bonet, dinamitzador d’innovació al CTTI
Descarrega la presentació
La IA generativa ha arribat al conjunt de la societat des de fa poc temps. Les primeres proves mostren expectatives elevades. Donat que els resultats semblen ser espectaculars, es fa inevitable la pregunta: com puc usar jo aquestes eines? Abans d’introduir-les als serveis públics, però, s’han de posar a prova. En el marc de les proves que s’han fet destaquem la generació automàtica d’audioguies. Es vol avaluar la viabilitat d’una solució automàtica que generi versions, per idioma o audiència, i que generi la locució per tal d’agilitzar la generació d’audioguies a un cost econòmic.
15.40 – 16.00 h | Dades petites, models grans i la recompensa del raonament
Maria Cristina Marinescu, Professora de la IQS i investigadora del Centre Nacional de Supercomputació
Descarrega la presentació
Els àmbits que no disposen de moltes dades segons els estàndards de la IA, com és el cas del patrimoni cultural, s’han quedat generalment fora de les directrius principals de la investigació aplicada. Amb l’arribada dels grans models de llenguatge, es va posar a l’abast de tothom una eina potent per a la generació de text com, per exemple, per a descripcions d’imatges. Aquests models deixen obsolets altres esforços per proporcionar metadades de qualitat per a imatges de patrimoni cultural, o hi ha tasques en què encara poden millorar? Quines alternatives poden complementar per a dominis de dades petits l’enfocament estadístic en què es basen aquests models? Il·lustrarem la nostra visió al respecte a través de les lliçons apreses durant el nostre projecte europeu: Saint George on a Bike.
16.00 – 16.20 h | Iconografia didàctica en història i IA generativa
Francesc Xavier Hernàndez, catedràtic de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona
Descarrega la presentació
La iconografia és un recurs fonamental per aproximar el passat de manera comprensiva. La utilització de CGI (Computed-Generated Imagery) ha possibilitat l’obtenció d’imatges sobre el passat, de qualitat i a un cost raonable (3D, matte painting, etc.). Ara la IA generativa aporta complements interessants per donar visions del passat.
16.20 – 16.30 h | Torn de preguntes
16.30 | Cloenda
Jordi Medina, Cap de l’Àrea de Mediació de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural